Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Den Autonoma Flygplatsen - Testarena Örnsköldsvik

Diarienummer
Koordinator Luftfartsverket - LFV HUVUDKONTOR
Bidrag från Vinnova 3 290 000 kronor
Projektets löptid november 2018 - januari 2021
Status Avslutat
Utlysning Testbäddar för samhällets utmaningar

Syfte och mål

Målsättningen är att utveckla en internationell testarena där nya lösningar för morgondagens luftfart att utvecklas, valideras och demonstreras i verklig flygplatsmiljö med tillhörande kontrollerat luftrum. Testarenan skall dra nytta av automation och digitalisering för att skapa effektiva och hållbara lösningar. Forskning som syftar till att utveckla och skapa förutsättningar (säkerhet, kapacitet, hållbarhet och kostnadseffektivitet) kring obemannat flyg, likväl som omställning till elflyg (fossilfritt) och elektrifiering av flygplats kommer att vara centralt.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har skapat en fysisk testbädd på Örnsköldsvik Airport, ett utmärkt läge för att testa såväl flyg och luftrum som markfordon. Det återstår ett fåtal väl definierade leverabler att genomföra innan LARC är helt färdigställd. Sverige har med det en unik testanläggning som har förutsättningar att accelerera utvecklingen inom områden bland annat elektrisk och obemannat flyg. Teknologin kopplat till drönare är under stark frammarsch och LARC möjliggör att i liten skala testa olika applikationer av dessa för att adressera olika samhällsutmaningar.

Upplägg och genomförande

Projektet leddes av projektledare (PM) Jonas Didoff, som även ansvarar för EDIS-projektet (det första projektet som aktivt använder möjligheterna som erbjuds på LARC). Projektet inleddes med att etablera gemensamma leveransmål och för att definiera omfattning, ansvar och beroenden mellan aktiviteterna. Projektet har varit utformat för att etablera de ingående komponenter som per VINNOVAS beskrivning finns i en testbädd. Processer och utbildning Teknisk infrastruktur Fysisk infrastruktur Fordon Marknadsföring och information Organisation och framtida drift

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 5 mars 2021

Diarienummer 2018-03648

Statistik för sidan