Demonstration av prestandabaserade trafikförordningar med uppkopplade fordon
Diarienummer | |
Koordinator | TFK-TransportForsK AB - TFK-TransportForsK AB - Stockholm |
Bidrag från Vinnova | 360 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2019 - januari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Syfte och mål
Studiens huvudsakliga mål var att demonstrera prestandabaserade trafikregelverk i verklig miljö, undersöka och kvantifiera vilken potential dessa har att minska miljöpåverkan vid tunga transporter i städer och tätorter samt att beskriva systemupplägg för prestandabaserade regelverk med uppkopplade fordon. Studien indikerar att införande av sådant regelverk kan leda till minskning av energianvändning på 10-25%, minskning av antal transporter med 30-40%, samt att tunga fordons påverkan på buller, trängsel och trafikolyckor därigenom kan minskas.
Resultat och förväntade effekter
Dynamiska prestandabaserade regelverk med geofencing som styrs och/eller kontrolleras med digitala system och delad data möjliggör effektivare användning av fordon och mer energieffektiva transportlösningar kan skapas. Framkomlighetstester visade på god framkomlighet för lastbilar längre än 12 m på testade transportstråk. Testerna indikerade att en fordonskombinations längd inte behöver korrelera med dess framkomlighet. Vidare analys behövs av de juridiska aspekterna gällande datadelning och ansvar för data. Resultaten har sammanställts i en rapport (TFK 2020:1).
Upplägg och genomförande
Genom fälttest, kompletterat med litteraturstudier och intervjuer, har uppbyggnaden av system för prestandabaserade regelverk undersökts samt analyserer genomförts utifrån produktivitet och effektivitet, miljö, säkerhet, trängsel samt inverkan på infrastrukturen. Framkomlighet för olika typer av fordon och fordonskombinationer har testas på relevanta transportstråk i centrala Stockholm. Studien har letts av TFK. Aktörer från fordonsindustri, transportnäring, påbyggare samt kommuner har deltagit i en referensgrupp.