ADiSS 2.0 -Aeroelastisk dämpning i separerad strömning 2.0
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 893 823 kronor |
Projektets löptid | juli 2023 - augusti 2024 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Huvudmålen för fortsättningsprojektet ADiSS2.0 var numeriskt och experimentellt undersöka påverkan av ytråhet på den aeroelastiska responsen hos transsoniska kompressorskovlar,i synnerhet då kompressorn arbetar i en”off-design”driftpunkt med lokal separerad strömning på skovlarnas yta.Numeriska beräkningar påvisar att ytråhet kan ha en märkbar påverkan på skovlarnas aeroelastiska respons. Avslöjar de att modeller som används för att implementera ytråhet i CFD behöver validering genom experiment.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utfallet från numeriska simuleringar och mätningar som har genomförts hittills i projektet har bidragit till en förbättrad förståelse av grundfenomen som leder till eller påverkar bladvibrationer,samt hur detta påverkas av skovlarnas ytråhet.Detta i sin tur,leder till förbättrade analysmetoder som kan prediktera potentiell förekomst av farliga vibrationer som kan uppstå sent i drift pga slitage.I längden kan detta kopplas till för att hjälpa till i beslutsfattande kring reparationsåtgärder.
Upplägg och genomförande
Projektet innefattade både numeriska beräkningar och experimentella mätkampanjer. Doktoranden vid KTH som har utfört arbete inom projektet har slutfört ca 90 % av sina doktorandstudier och väntas nå doktorsexamen i Maj 2025. Projektresultat har redovisats i en vetenskaplig publikation. Samverkan och kunskapsöverföring mellan GKN och KTH har fungerat väldigt bra, med regelbundna uppföljningsmöten mellan projektdeltagarna under hela projekttiden, vilket har varit avgörande för projektets framgång