Virtual Reality (VR) som demonstratör och läroplattform av hållbar, modern och innovativ gruvdrift
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen för geoteknologi |
Bidrag från Vinnova | 800 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2020 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet och målen i projekt är att använda VR-moduler på ett modernt, spännande och intressant sätt för att sprida information om modern svensk gruvbrytning till olika målgrupper inom akademi och industri. Under projektet har syftet och målet med projektet uppfyllts genom att befintliga VR-modeller buggfixats, uppdateras och tillgängliggjorts för allmänheten, akademi och industri. Uppdaterade modeller finns tillgängliga för allmänheten, användning inom universitetskurser och är tillgängliga för utbildning inom gruvindustrin.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten från projektet kommer att kontinuerligt användas som ett informationsverktyg om modern gruvbrytning och som ett lärmoment inom universitetsutbildning. Förväntade effekter är att få god spridning och väcka intresse till både allmänhet, gruvindustri och universitetsstudenter av hur en modern gruva fungerar. De workshops som anordnats inom projektet med svenska ”Science Center” kommer att leda till en fortsatt spridning av informationen i nya konstellationer med det långsiktiga målet att attrahera nya grupper att arbeta inom denna bransch.
Upplägg och genomförande
Projektet uppbyggnad med arbetspaket har passat målen för projektet väl. Genomförda aktiviteter har gjort att målbilden i projektet har uppnåtts. Informationsspridningsaktiviteter i form av fysiska möten inom projektet har i viss mån hämmats och anpassats pga. av rådande pandemi och social distansering. Möten och workshops i projektet har vid flertalet tillfällen istället hållits via distansanpassade webbaserade lösningar.