Utvecklingsarena för lärande kring tillämpat entreprenörskap
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Esbri |
Bidrag från Vinnova | 1 911 000 kronor |
Projektets löptid | december 2013 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet hade som syfte att vara ett pilotprojekt för att skapa utveckling kring tillämpat entreprenörskap i högre utbildning. Projektet har under projekttiden lyckats med att engagera lärare från över 20 lärosäten i fem workshops för att utbyta egna erfarenheter och ta del av internationella exempel för inspiration. Därutöver såg projektet till att ett svenskt lärosäte kunde delta i STVP Faculty Fellows Program på Stanford universitetet.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har samlat och engagerat över 60 lärare/forskare från över 20 svenska lärosäten. Därigenom har en nationell mötesplats funnits för lärare att samlas för att utbyta erfarenheter och kunskap kring hur de operativt arbetar med sina kurser och utbildningar i entreprenörskap.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts genom att genom en tävling erbjuda ett lärosäte möjlighet att medverka i STVP Faculty Fellows Program på Stanford University. Projektet har även inneburit att arrangera fem workshops för att ge lärare/forskare på svenska lärosäten möjlighet att träffas och utbyta erfarenheter kring entreprenörskapsutbildning. Det har inneburit att identifiera lärare, bjuda in, ordna program med gästtalare samt att arrangera workshops och uppföljning efter workshops.