Utveckla skalbar prototyp av en ny och effektiv 5-bakterie probiotisk produkt mot IBS
Diarienummer | |
Koordinator | Immunebiotech Medical Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 609 250 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - april 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsprojekt i företag 2018 |
Syfte och mål
Övergripande mål: Möta det stora behovet för IBS genom en ny effektiv probiotisk produkt, GutMagnific IBS drabbar 10% av befolkningen och är en tarm-störning som orsakar smarta, uppblåsthet, diarre, förstoppning och ofta depression. Befintlig probiotika for IBS är framtagen for att vara enkla att producera i stor skala, och i minder utsträckning for att ge biologisk effekt. Mål - GutMagnific är en kombination av vetenskapligt designade mjölksyrabakterier mot IBS med verifierad effekt i experimentella modeller samt klinisk pilot-studie. Marknadsintroduktion under 2019.
Resultat och förväntade effekter
Resultat från projektet: 1) Skalbara produktions-processer är utvecklade, anpassade för kommersiell och kostnadseffektiv produktion av produkt med hög halt levande bakterier och med lång hållbarhet av de 5 mjölksyrabakterie-stammar som ingår i GutMagnific. Klart att beställa kommersiell order. 2) Studieprodukt är formulerad i gastro resistenta delayed release orala kapslar och redo för att användas i klinisk studie 3) Detaljerad marknadsplan på plats for marknadsintroduktion av GutMagnific under 2019 med varumärkesstrategi samt utvärdering av regulatoriska aspekter.
Upplägg och genomförande
WP 1 Processutveckling Tillsammans med Sacco har vi utvecklat skalbara produktionsprocesser 5 stammar Analys: Genomfördes enligt plan och målen är uppnådda WP 2 Prototyp, Studieprodukt i kapslar Studieprodukt i kapslar är tillverkade av vår partner Nutrilinea, klara för användning i klinik studie som kosttillskott. Analys: Genomfördes något försenat enligt plan och målen är uppnådda WP 3 Affärsplan och plan för marknadsintroduktion av GutMagnific 2019 klar. Analys Bytte leverantör till the Healthy Marketing Team för att fokusera på varumärkesstrategi