TRACE - utökning av ADVanCE med lastbilar + utvärdering av förarutbildning
Diarienummer | |
Koordinator | Statens väg- och transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskingsinstitut |
Bidrag från Vinnova | 2 396 168 kronor |
Projektets löptid | mars 2018 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2017-05526.pdf (pdf, 1467 kB) |
Syfte och mål
I jämförelse med andra trafikantslag har antalet dödade och svårt skadade cyklister inte minskat. En situation som är särskilt farlig är när tunga fordon svänger höger i korsningar och cyklister fortsätter rakt fram. Inom TRACE undersöktes om erfarenhet av lastbilskörning i stadstrafik gör skillnad med avseende på vilka strategier som används i samspelet med cyklister. Det undersöktes även om en utbildning för förutseende körning skulle förbättra detta samspel.
Resultat och förväntade effekter
Det visade sig att korsningsutformningen samt omgivande trafik hade större inflytande på förarens beteende än förarens erfarenhet i stadsmiljö. Om något, så visade de oerfarna förare mer försiktigt beteende. Träningen ledde till ändrade beteenden med avseende på hastighet och strategi. Blickbeteendet varierade generellt sett mer individuellt än med grupperna. Förarna var positivt inställda till utbildningen och tyckte i olika stor utsträckning att de hade fått med sig någonting som de kunde använda i sin framtida körning.
Upplägg och genomförande
Metoden var en semi-kontrollerad fältstudie med 29 försökspersoner. Femton hade ingen eller liten erfarenhet av att köra lastbil i stadstrafik, medan 14 hade hög erfarenhet. De försökspersoner som var erfarna i stadstrafik deltog i en körning med datainsamling. De med mindre erfarenhet i stadstrafik deltog utöver detta i en utbildning, samt i ytterligare en datainsamling några veckor efter utbildningen. Utbildningen handlade om förutseende körning, där även interaktioner med oskyddade trafikanter togs upp.