Tillgängliga Digitala och Fysiska Lekmiljöer
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - MID, CSC, KTH |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - november 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Tillgänglighetsdesign |
Syfte och mål
Syftet var att 1.) utreda en tillgänglighetsanpassning i byggda lekmiljöer samt att 2.) utöka beställarkompetensverktygen som utvecklas i projektet så att de omfattar ett tillgänglighetsperspektiv. Två digitala och fysiska lekmiljöer har byggts och designats i Örebro kommun med ett tillgänglighetsfokus för att undersöka hur digitala och fysiska lekmiljöer kan designas för barn med olika förmågor. Beställarkompetensverktygen som utvecklats i projektet har kompletterats med vägledning i hur en beställare kan analysera lekmiljöer utomhus ur ett tillgänglighetsperspektiv.
Resultat och förväntade effekter
Ett lekkoncept med ett antal lekprodukter har utvecklats som alla ger ljud och ljusåterkoppling samt är nåbara vid rörelsehinder. Lekkonceptet har designats så att det kan förstärka en befintlig miljö med relativt liten åverkan. Vegetation, terräng och naturmaterial samspelar med fysiska och digitala komponenter för att värna om naturlekens höga lekvärden samtidigt som digitala mekanismer ökar motivation till utomhuslek. Beställarkompetensverktygen som utvecklats underlättar analys av befintliga lekmijöer utomhus och planering av nya med ett tillgänglighetsperspektiv.
Upplägg och genomförande
Projektet har jobbat parallellt i ett antal arbetspaket. Dialog med internationella och nationella experter har förts. Studier och kontextuella intervjuer har genomförts med barn. Iterativ interaktionsdesign och prototyputveckling har genomsyrat projektet. Utvärderingar av lekmiljöerna har genomförts med barn från förskola och särskola som deltagare. Beställarstöd har utvecklats med ett tillgänglighetsperspektiv. Projektets arbete har kommunicerats till allmänheten.