Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Smash n Grab-resistent fönster

Diarienummer
Koordinator Gemax Glas AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid maj 2018 - mars 2019
Status Avslutat

Syfte och mål

Gemax och Strigin har uppmärksammat att genom mindre pengahantering i butiker har det blivit attraktivt att göra så kallade smash n grab kupper där ett fordon körs genom skyltfönstret för att sedan gå in och stjäla materiella värden. Det beslutades att ta fram ett smash n grab säkert fönster som ska tåla en bil i 35km/h. En ram och fönster som absorberar kraften och som fortfarande håller ihop så att inte någon kan ta sig in var målet. Fönstret är en eftertraktad produkt som är tänkta att säljas internationellt, storlekar för att kunna användas i olika byggnader med varierande målgrupper.

Resultat och förväntade effekter

Bilen stoppades i testet av fönstret och även om inte tjuven kommer igenom fönstret med kroppen just i det här fallet så måste konstruktionen modifieras lite för att säkerheten ska vara 100%, då glaset släppte i ena kanten från ramen. Eftersom resultatet ändå ser mycket lovande ut kommer det göras ett fortsatt arbete för att modifiera konstruktionen så att den blir 100% säker. Tengbom ser att ramen lätt integreras i arkitekturen eftersom ramen kan vara gömd och täckt av efterbehandlingsmaterial. I de fall där man vill visa upp den extra säkerhetsnivån kan man även exponera den starka ramen.

Upplägg och genomförande

Projektet har styrts av RISE. Strigin som står för design och konstruktion av ramen och Gemax som står för det krocksäkra glaset har jobbat parallellt med design av det slutliga fönstret. Strigin har byggt och utfört krocktestet mot fönstret. Testutförandet har övervakats och filmats av RISE. För att limma ram mot glas har företaget Sika hjälpt till. Arkitektfirman Tengbom har gjort analys av designen som kan antingen döljas i fasaden eller vara synlig för att visa upp den extra säkerhetsnivån.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 30 maj 2018

Diarienummer 2018-02523

Statistik för sidan