Smarta MetalLyftet
Diarienummer | |
Koordinator | Swerea SWECAST AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2018 - december 2018 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att lägga grunden till den digitala metallens innovationsekosystem, genom att ge tre olika seminarier/workshops och ta fram informationsmaterial för att sprida medvetenheten och lyfta kunskapen om digitaliserad metall till en bredare publik. Samtliga mål uppfylldes.
Långsiktiga effekter som förväntas
Två workshops (vid Husqvarna och SKF) samt ett innovationsjam (vid Lindholmen Science park) anordnades. Kunskapsökning vid workshopparna mättes genom att: vid workshops: deltagarnas alltmer initierade idéer kring nytta med digitaliserad metall. Vid innovationsjammet: Innovationsnivån på resultaten (ett projektförslag och ett teknikorienterad diskussion). Kunskapsresultatet var gott och kan inte uppnåtts utan detta projekt. Dessutom har flera projekt, projektansökningar och projektidéer startat som resultat av detta projekt, dess marknadsföring och nätverkande.
Upplägg och genomförande
Före semestern 2018 planerades seminarieagenda genom ett internt testseminarium, material sammanställdes, inbjudan med inspirerande illustration utformades. Datum sattes till september och oktober. Resultat gäster/tillfälle: 1.Företag (5), Institut (1), Högskola (1) 2.Företag (4), Institut (1) 3.Företag (4), Institut (1), Högskola (1) ca 50 personliga kontakter togs. Många ledde till samarbetsidéer men inte deltagande. Analys: Området ligger rätt i tiden, strax framför genombrott. Marknadsföringen lika viktig som seminariet. September för tidigt för externa parter.