Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 19 september kl 16.30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 20 september kl 8.00.

Små storföretag inom svenskt näringsliv affärsmodeller, betydelse och policy-implikationer

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - IEI
Bidrag från Vinnova 2 825 000 kronor
Projektets löptid juli 2018 - december 2019
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet fokuserar på storlekssegmentet små storföretag, och specifikt de företag vi kallar ’hidden champions’. Att förstå dessa företags affärsmodeller, dess framtida påverkan på svensk industri, samt deras framgångsfaktorer är en viktig del i att förstå hur svensk ekonomi kan utvecklas och stimuleras över tid. Detta ger inte bara ökad förståelse för segmentet små storföretag utan ökar också insikten runt dynamiken i svensk industri samt runt hur affärsmodeller utvecklas och kan påverkas.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har tagit fram ett ramverk bestående av fem arketypiska affärsmodeller som finns i det valda segmentet. Detta, kopplat till övergripande analyser av segmentet som helhet, skapar en bra grund för att identifiera framgångsfaktorer, samt policyimplikationer, både på affärsmodellsnivå samt på segmentsnivå. Denna kombination av en mikro- och makro-approach öppnar också upp för intressanta framtida studier och infallsvinklar. Slutligen, detta projekt skapar förutsättningar för att bättre förstå ett viktigt segment i svensk industri som tidigare hamnat i skymundan.

Upplägg och genomförande

Projektet har använt en kombination av kvalitativa djupstudier och mer statistiskt orienterade kvantitativa analyser. Vi har använt oss av en 3-stegsapproach - 1) fallstudier och analyser på ca 20 företag, 2) ingående sekundärdatastudier på ca 40 företag 3) övergripande sekundärdatastudier på ca 200 företag (sammanlagt ca 70-80% av hela målsegmentet). Dessa tre har sedan analyserats var för sig men även i kombination för att dra nytta av både mikro- och makrodata och tillhörande strukturer.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 maj 2020

Diarienummer 2018-02737