Methods for Subscale Flight Testing and Analytics, MESTA
Diarienummer | |
Koordinator | SAAB Aktiebolag - SAAB AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektets mål var att undersöka hur flygprov av delskaleprototyper skall kunna realiseras inom "line-of-sight" för att hålla sig till Transportstyrelsens regelverk, samt utveckla samarbete med Brasilianska universitet. Detta har besvarats genom att utveckla förprogrammerade flyg manöver, visualisering och analys verktyg för flygprovsdata och genomföra flygprov på olika delskalemodeller. Samarbetet har varit bra men det har funnits problem med takten på grund av finansierings svårigheter och förseningar på Brasilianska sidan.
Resultat och förväntade effekter
Fem huvud resultats tagits fram, metoder för anpassning av delskallemodeller för effektivt flygprov, metoder för planering och genomförande av flygprov av delskallemodeller, effektiva analys och visualisering av flygprovresultat, flygprovresultat och kontroll lagar för flygprov. Ett flertal publikationer har tagits fram. Ett annat resultat är den kompetensen som har byggt upp, och som kommer bidra till utbildningen av nya ingenjörer och ny kompetens inom industrin. Kontakt och support till EU-projekt Flexop är ett utfall som inte var beräknat och som kan leda till nya projekt.
Upplägg och genomförande
Saab och Liu har tillsammans planerat arbetet på den Svenska sidan. Samverkan med Brasilian har varit via telefonkonferens och träffar på konferens/workshop. LiU har via en doktorander utfört grund arbetet, Saab har granskat och utvärderat med LiU. Doktoranden har vi två tillfällen varit på plats i Brasilien för att bidra med stöd och utbytte av erfarenhet. En gemensam SharePoint sida har används för data utbyte och lagring. Wallenberg Endowed Professor har varit en viktig länk i samarbetet.Inriktningsändringar och justeringar har genomförts i samplanering