Medieseminarier för forskare 2013-2014
Diarienummer | |
Koordinator | VETENSKAP & ALLMÄNHET, VA - Vetenskap & Allmänhet VA |
Bidrag från Vinnova | 57 600 kronor |
Projektets löptid | april 2013 - december 2014 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet är att inspirera forskare att delta i det offentliga samtalet. Målet är att ge forskare ökad insikt i medias förutsättningar och att underlätta samarbetet med journalister och med lärosätenas kommunikatörer. De tre seminarierna hade totalt runt 200 deltagare. Filmerna med de medverkandes presentationer har setts 760 gånger. Av deltagarna som besvarat utvärderingsenkäten trodde 86 procent i Stockholm och 96 procent i Umeå respektive Lund att de får praktisk användning av det de tagit del av.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förhoppningen är att fler forskare ska vilja, kunna och känna sig bekväma med att medverka i media efter seminariet. 74 procent av deltagarna i Stockholm, 82 procent i Umeå och 92 procent i Lund gav seminarieprogrammet betyget 4 eller 5 (på en skala 1-5). En mycket stor majoritet svarade ja på frågan huruvida de tror att forskare i allmänhet skulle behöva delta i liknande seminarier. Det går dock förstås inte att se några långsiktiga effekter av seminarierna än så länge.
Upplägg och genomförande
Seminarierna varade i 3,5-4 timmar. En företrädare för forskningsråden inledde om varför det är viktigt att forskare medverkar i media. Därefter talade två medievana forskare och två-tre journalister från olika typer av medier, liksom en-två kommunikatörer. Seminarierna avslutades med gemensam diskussion. De medverkande i Stockholm fick av deltagarna medelbetyget 4 (på en skala 1-5), i Umeå 4,14 och i Lund 4,48. även lokalerna och informationen kring seminarierna fick runt 4 i snittbetyg.