Logistiklösning för slakterinäringen
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för fysik, kemi och biologi |
Bidrag från Vinnova | 4 117 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2014 - november 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att utveckla och utvärdera en optimeringsmodell för ruttplanering av djurtransporter med mål att effektivisera transporterna, minska CO2-utsläpp och samtidigt förbättra djurvälfärd och förstärka näringens konkurrenskraft. Med grund i alla tänkbara praktiska förutsättningar som rör djurtransporter har en optimeringsmodell och tillhörande lösningsmetoder utvecklats. De utvärderande testerna av modellen som gjorts med skarpa data från HKScan visar att detta kommer att vara möjligt, även om det tar tid att implementera en så tekniskt avancerad lösning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets resultat visar på en stor potential till effektivare djurtransporter om ruttplaneringsmodellen används för operativ planering. Jämfört med dagens transporter kan körsträckorna minska vilket medför lägre koldioxidutsläpp, ökad djurvälfärd och lägre kostnader. Modellen kan även användas för att utvärdera nya strategier för transportstyrning och transportersättning, något som i praktiken är omöjligt annars. Det innebär att man med modellen kan identifiera andra förändringar av transportförutsättningarna som ytterligare ökar de positiva effekterna.
Upplägg och genomförande
Inledningsvis gjordes en kartläggning av HKScans transporter och transportplanering. Utifrån denna utvecklades en ruttplaneringsmodell som testades i flera fallstudier med data från HKScan. En applikation för visualisering och analys av modellens resultat utvecklades och tillsammans med personal från HKScan utvärderades ruttförslagen. Projektet utvecklade även modeller för att hitta, ur ett välfärdsperspektiv, bästa väg till slakteri. Effekten på avstånd och bränsleförbrukning av dessa modeller jämfört med konventionella metoder för vägval har sedan analyserats.