Kollaborativt mixed reality-hjälpmedel för ungdomar med autism
Diarienummer | |
Koordinator | Umeå universitet - Institutionen för datavetenskap |
Bidrag från Vinnova | 1 991 088 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - augusti 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Digitalisering för bättre hälsa, vård och omsorg |
Viktiga resultat som projektet gav
Individer med autism har ofta problem med förändringar, nya situationer och miljöer. Det skapar ångest och oro och gör ofta att deras liv begränsas på olika sätt. CMRA är ett digitalt hjälpmedel som riktar sig mot barn och ungdomar med autism. Med hjälp av VR och AI har man skapat en mjukvara som gamifierar scenariot och anpassar sig efter användarens stressreaktioner i realtid. Genom att förbereda sig hemma i en lugn och trygg miljö kan användaren stegvis bli mer och mer säker i en specifik situation. Steget till att utsättas för situationen i verkligheten blir då inte lika stort.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har skapat en VR-app som är ett gamifierat hjälpmedel för unga med autism med en AI. Hjälpmedlet hjälper användarna att förbereda sig inför nya miljöer och nya situationer. Appen har stressmätning via pulsmätare och eyetracking-analys. Användartester samt slutintervjuer med ungdomar ur målgruppen samt medföljande förälder eller assistent gav mycket positiva reaktioner. Projektets forskare har tillsammans formulerat och skickat in en etisk ansökan och har tänkt forska vidare runt VR, AI, autism, psykologi och pedagogik, med hjälp av hjälpmedlet.
Upplägg och genomförande
Projektet började med en tekniskt förstudie samt ett flertal workshopar med olika sekundära målgrupper - personer som arbetar nära målgruppen, föräldragrupper, forskare. Detta kompletterades med djupintervjuer och gruppsamtal med ungdomar i målgruppen. Utvecklingen startade efter sommaren och pågick under resten av projekttiden. Den stora projektgruppen hade månatliga möten för att hålla informationen öppen och förenkla kommunikationen. Riskanalys genomfördes. I slutet av augusti kunde användartesterna genomföras och projektet deltog i digitala Vitalis.