Interaktivt läromedel som stöd i övergången från blockbaserad till textbaserad programmering
Diarienummer | |
Koordinator | HELLO WORLD! IDEELL FÖRENING |
Bidrag från Vinnova | 100 000 kronor |
Projektets löptid | november 2016 - februari 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har lyckats med syftet att skapa ett stöd för att elever skall få en mer korrekt mental representation av "the notional machine", dvs hur en dator fungerar i samband med att de lär sig mer traditionell form av programmering. Detta på tack vare de integrerade komponenterna variabelfönster (där alla definierade variabler syns), active code (en visualisering av vart i koden som datorn läser just nu) och svenska felmeddelanden. Ett annat syfte var att sprida läromedlet utanför Hello World! I nuläget testas materialet av lärare som är verksamma på olika grundskolor i Sverige.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har, i undervisningen på Hello World!s meetups, märkt en stor skillnad när vi testat delar av materialet, i form av att eleverna blivit mer självgående och mer målinriktade jämfört med när vi använt oss av traditionell undervisningsmaterial med "vanlig" Python-kod. Med hjälp av det interaktiva läromedlet har läraren dessutom kunnat hantera fler elever, utan att undervisningskvalitén blivit lidande. Dessa fördelar förväntar vi oss kommer att äga rum även i skolan. Med den positiva respons vi fått från lärare, ser vi goda förutsättningar att materialet kommer kunna användas.
Upplägg och genomförande
Projektplanens tidplan fick tidigt omstruktureras då vi insåg att mer tid behövde läggas på att skapa den grundläggande kodbasen till spelmomenten, medan mindre tid behövdes till att skapa de pedagogiska textgenomgångarna. Då tidsbrist uppstod för viss personal togs fler anställda in i projektet som timmarna fördelades mellan. När läromedlet nu är färdigproducerat ser man tydliga möjliga utvecklingsvägar. Bland annat skulle man kunna bygga in stöd som känner av var någonstans individen eventuellt stöter på problem och då ge mer individualiserad support för att komma vidare.