Innovativ RSW-Elektrod för Lättviktsdesign
Diarienummer | |
Koordinator | Swerim AB - Swerim AB, Kista |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | december 2019 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudien syftade till att undersöka möjligheterna för utökat användningsområde för punktsvetsutrustning genom ett mindre ingrepp i processen. Arbetet är ett första steg i det övergripande målet i att möjliggöra lättare och mer bränslesnåla fordon med bibehållen krocksäkerhet genom en mindre modifikation av befintlig infrastruktur. Resultaten visar på ökad svetskvalitet och ökad processrobusthet för komplexa material och kombinationer, vilket i sin tur ger större möjligheter att uppnå minskad komponent- och produktvikt med bibehållen kvalitet och krocksäkerhet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förstudien har visat god potential för ökad svetsbarhet och kvalitet i komplexa stålkombinationer, samt aluminium. Tendenser till ökad processrobusthet påvisades för aluminium-stålkombinationer, dock måste konceptet utvärderas i förhållande till andra fogningsmetoder för multimaterial. Innan konceptets möjligheter till implementering kan bestämmas måste ytterliga krav och aspekter undersökas. Ett fortsatt arbete har goda möjligheter till att på längre sikt förbättra möjligheterna för svetsning av lättviktsmaterial för en mer hållbar fordonsindustri.
Upplägg och genomförande
I projektets första fas användes FE-simulering för att testa hypotesen och utveckla prototypdesignen. Materialval för att kunna tillverka lämpliga prototyper för svetsförsök studerades. Prototypernas syfte var främst att utvärdera hypotesens validitet då FE-programmet som användes var begränsande. Ett antal prototyper tillverkades för fysiska svetsförsök av svårsvetsade materialkombinationer. Resultaten utvärderades både med avseende på svetskvalitet för optimerade processinställningar och processens robusthet. Resultaten visar på god potential hos konceptet.