Innovation i handeln
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Avd Innovationsteknik |
Bidrag från Vinnova | 1 944 660 kronor |
Projektets löptid | november 2016 - oktober 2018 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Med syfte att bidra till ökad innovationsförmåga och innovativ affärsutveckling inom handeln har projektet bidragit till en fördjupad förståelse för innovation i allmänhet och förutsättningar för innovationsledning i synnerhet. Projektet har framförallt bidragit till insikt om vad ett mer strategiskt och systematiskt angreppssätt innebär i relation till handelns nuvarande inkrementella, löst strukturerade sätt att arbeta med innovation. Deltagande företag vittnar om hur projektet lett till nya perspektiv och modeller för innovativ affärsutveckling inom handeln.
Långsiktiga effekter som förväntas
Studien har bidragit till en fördjupad förståelse för innovation i allmänhet och den egna innovationsförmågan i synnerhet hos deltagande parter, och därmed kunnat bidra till utveckling och/eller anpassning av handlingsplaner, processer och metoder för innovationsledning inom handeln. Utfallet har presenterats i vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar och även omfattat en större workshop för handelns företrädare. Den mest centrala slutsatsen är att handeln besitter de ingredienser som krävs för innovationsledning men saknar en systematisk och strategisk ansats.
Upplägg och genomförande
Två företag inom svensk handel har tillsammans med forskare vid Lunds Universitet (LTH och Ekonomihögskolan) och KTH bedrivit ett empirinära samarbete under 2017 och 2018. Projektet har varit uppdelat i tre faser: behovsinventering (kvalitativ) av företagens innovationsledning och mätning av organisationernas innovativa förmågor (kvantitativ), en iterativ utveckling av handlingsplaner och processer för innovation, samt analys och framskrivning av resultat. Studien har genomförts med stöd av etablerade modeller för innovationsledning och mätning av innovativt klimat.