Innemiljökvalitet och energieffektivitet i skolbyggnader: Utveckling av kriterier baserade på skolbarnens behov
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Institutionen för bygg- och miljöteknik |
Bidrag från Vinnova | 2 167 920 kronor |
Projektets löptid | mars 2015 - december 2018 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Målet med projektet var att stärka Despoina Telis karriär genom att utveckla forskning om inomhusmiljön (termiskt komfort) i skolor i andra miljöer och genomföra olika karriärutvecklingsaktiviteter och den utbildning som krävdes för nästa akademiska nivå. Genom det 3-åriga projektet kunde Despoina öka sin kompetens och kunskap och sitt internationella nätverk. Sammantaget har denna karriärutveckling lett till en anställning som docent. Syftet med projektet anses därför vara uppfyllt.
Resultat och förväntade effekter
En analys av data insamlade i flera klassrum bekräftade att barn kräver lägre inomhustemperaturer (än vuxna) och gav ökade insikter om barnens anpassningsförmåga i olika skolmiljöer (Storbritannien och Sverige). De data som samlats in kommer att inkluderas i databaser för termisk komfort och analyseras vidare i syfte att revidera standarder för inomhusmiljökrav. Projektet möjliggör också framtida samarbete mellan de inblandande institutionerna och andra internationella forskargrupper.
Upplägg och genomförande
Upplägget innebar revision, förbättring och användning av metoder att undersöka barns uppfattning om inomhusmiljön (termisk komfort). Erfarenheterna i den nya akademiska omgivningen ledde till nya tillvägagångssätt och unik data med barns uppfattningar om sin inomhusmiljö. Projektet gjorde det också möjligt för Despoina att presentera resultat i 3 internationella konferenser, delta i ett internationellt nätverk av experter inom sitt område och få undervisnings- och forskningserfarenhet.