Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 19 september kl 16.30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 20 september kl 8.00.

Homescreen advertising

Diarienummer
Koordinator SWEDISH RESEARCH INSTITUTE AB
Bidrag från Vinnova 150 000 kronor
Projektets löptid december 2014 - maj 2015
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Pilotprojektet har uppnått målet att utföra kund- och affärstester av idén och utreda idéns kommersiella potential. Entreprenören och behovsidentifierare har arbetat tillsammans med genomförandet av affärs- och kundtester.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet undersökte idén att erbjuda ungdomar möjlighet att samla pengar till välgörenhet genom att exponeras för riktade annonser på mobilens homescreen. Projektets utredningen av de tekniska förutsättningar visade att projektidén bedöms inte vara teknisk genomförbar i dagsläget. Vi har beslutat att avsluta projektet.

Upplägg och genomförande

Upplägget med separata undersökningar av användarna (ungdomar), kunden (annonsörerna) och välgörenhetsorganisationerna bidrog till en bra struktur och blev lyckat. Undersökningen av användarna genomfördes med tre fokusgrupper, varav en var en internationell fokusgrupp. En webenkät (över 100 svar) gav kompletterade information från tilltänkta användare. Annonsörerna och välgörenhetsorganisationerna undersöktes med intervjuer.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2017

Diarienummer 2014-05531