Hållbar kollektivtrafik - effekter av bättre samordning och ökad flexibilitet
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Department of Management and Engineering |
Bidrag från Vinnova | 5 609 708 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - juni 2024 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Målen baserades på hypotesen att både miljöutsläpp och kostnader kan minskas om parter samarbetar och använder policydokument vid upphandlingar av busstransporter. Ett sådant policydokument är Bus Nordic, vilket i projektet granskades för att utröna användningsfrekvens samt antalet tillägg och undantag. Forskning har även utförts kring grad av flexibilitet i kontrakt, både generellt och mer specifikt kring miljöaspekter, samt om effekter av ålderskrav på bussar. Resultaten visade att ålderskrav kan leda till både ökade kostnader samt negativ miljöpåverkan.
Långsiktiga effekter som förväntas
Effekter av ökad flexibilitet för operatörer samt samordning av upphandling av busstransporter har undersökts. Innehållsanalyser av upphandlingsunderlag har utförts för att visa vilka områden som är mest detaljstyrda. Grad av flexibilitet generellt och miljöaspekter specifikt har analyserats. Resultaten av forskningen visar att särkrav såsom ålderskrav på bussar leder till ökade kostnader och sämre miljö då bussar riskeras att utrangeras i förtid. Forskningsresultaten har lett till ytterligare forskningsansökningar.
Upplägg och genomförande
Upphandlingsunderlag av busstransporter har kartlagts för att undersöka hur differentierade kraven är samt deras detaljnivå. Både flexibilitet av krav i allmänhet samt miljökrav explicit har studerats i upphandlingar. Intervjuer gjordes som komplement till innehållsanalys av upphandlingsunderlag. Även kvantitativa studier såsom enkätstudier och investeringsberäkningar har utförts i syfte att visa hur kostnader och miljö påverkas av detaljerade krav, såsom ålderskrav på bussar, i upphandlingar av busstransporter.