Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

FUMA - Modellering av fordonsbruk inom transportsektorn genom analys av stora mängder telematikdata

Diarienummer
Koordinator Scania CV Aktiebolag - Avd REII
Bidrag från Vinnova 6 800 000 kronor
Projektets löptid november 2016 - september 2019
Status Avslutat
Slutrapport 2016-02207sv.pdf (pdf, 1721 kB)

Syfte och mål

Syftet med projektet var att utgående från GPS-positioner via beräkningar skapa information. Informationen skulle användas dels för att beskriva driften av ett fordon men även för att identifiera transportnätverk i en stor flotta av fordon. En visualisering av information skulle skapas. Syftet är uppnått eftersom koden används internt på Scania idag för att skapa kunskap från GPS-data. En visualiseringsmiljö är skapad, den har bland annat använts för att presentera identifierade transportnätverk.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet från projektet har bidragit till målen för FFI och BADA genom att öka Sveriges kunskap kring avancerade beräkningar, utöver projektteamets kunskapsinhämtning har ett stort antal interna och externa föredrag hållits och fyra stycken examensarbetare har utbildats. Ett annat av FFI-målen som uppnåtts är ett ökat samarbetet mellan industrin och akademin både genom att FCC och Scania har ett förbättrat samarbetet men även genom att bidraga till RISE SICS plattform för datadelning.

Upplägg och genomförande

Projektarbetet har bedrivits av ett team bestående av medarbetare från FCC och Scania. Mestadels har samarbetet skett med agila metoder, med tydligt fokus på gemensamma arbetssätt och kontinuerliga leveranser. Arbetet har varit uppdelat i sex arbetspaket med tydliga milstolpar. För att säkerställa nyttan på Scania av resultaten har en aktiv referensgrupp varit involverad i att styra arbetet. För att få in synpunkter från andra delar av forskningsvärlden har även RISE deltagit i referensgruppen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 januari 2020

Diarienummer 2016-02207

Statistik för sidan