Förståelse och användning av genus/kön i stödpraktik: en internationell jämförelse
Diarienummer | |
Koordinator | HÖGSKOLAN FÖR LÄRANDE OCH KOMMUNIKATION I JÖNKÖP - Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping AB |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2009 - mars 2012 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till att undersöka hur de som arbetar för att stödja kvinnors företagande i tre olika länder föreställer sig genus/kön och kvinnor som företagare. Ett grundantagande är att sådana föreställningar 1) beror på ett lands kulturella, politiska och institutionella ordningar och 2) påverkar hur stödprogrammen utformas. Projektet bygger på observationen att internationell (i praktiken anglosaxisk) och icke-kontextualiserad forskning om och erfarenheter av kvinnors företagande ofta okritiskt importeras till Sverige. Att bortse från kulturella politiska och institutionella skillnader kan resultera i stödprogram som inte är optimala för våra förhållanden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom ökad förståelse för kulturella och instituionella skillnader likväl som skillnader i hur man föreställer sig kön, kan forskningsresultaten från det här projektet bidra till att skapa mera lokalt relevanta och effektiva stödåtgärder för kvinnors företagande.
Upplägg och genomförande
Forskningen kombinerar tre olika metoder: 1. Intervjuer med aktörer som stödjer kvinnors företagande i tre olika länder. 2. Jämförelse av lagstiftning och politik, främst gällande familjepolitik mellan länderna och 3. Studier av dokument angående stödpraktik för kvinnors företagande i de tre olika länderna. Ett diskursanalytiskt angreppssätt kommer att användas och forskningen baseras på ett genusvetenskapligt perspektiv.