EUREKA Celtic - QuEEN

Diarienummer 2011-02005
Koordinator Blekinge tekniska högskola - Sektionen för datavetenskap och kommunikation, Karlskrona
Bidrag från Vinnova 1 800 000 kronor
Projektets löptid september 2011 - februari 2015
Status Avslutat

Syfte och mål

Under projektet har BTH deltagit i utvecklingen av QuEENs agent för analys av Quality of Experience (QoE). BTH har medverkat i konstruktionen av nya QoE modeller, baserad på grundläggande forskning inom tidsrelaterade störningar av QoE, samt installerat mätpunkter hos flera Svenska projektpartners (Telenor, Ericsson, info24). Med dessa har BTH fört diskussioner om Service Level Agreements (SLA), och hur dessa påverkar deras tjänster, system, prissättning och kontakt med deras kunder.

Resultat och förväntade effekter

Genom QuEEN samarbetet har Info24 redesignad sin IoT-tjänsteplattform för inkludering av QoE och förbättring av SLA hanteringen. Nya QoE-relaterade insikter, estimat, metoder och modeller har tagits fram. Tyvärr föll betalstrategierna bort, då Ericsson lämnade projektet. Däremot bidrog QuEEN till KKS profilen ´BigData@BTH´, bl a via mätpunkter hos Telenor, och direktfinansiering av TelecomItalia. QuEEN har ledd till ett licenciatsexamen och ett doktorsarbete (kommer att försvaras under våren 2015), samt flera workshops och seminarier.

Upplägg och genomförande

Under projektets gång agerade BTH koordinator för det svenska konsortiet. Tyvärr lämnade Ericsson projektet vid halvtid, men BTH lyckades få in Telenor i deras ställe. Det andra projekt plenum mötet arrangerades i Karlskrona i maj 2012. Genom projektet så jobbade BTH tätt med Info24, Acreo, Telenor, Ericsson, Orange (F), VTT (FI), iMINDs (B) och Universitetet Aragon (SP). En doktorands verksamhet delfinansierades via QuEEN, som även genomförde QuEEN demonstratorn vid CELTIC konferensen i Kayseri, mars 2013.

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer. Projektets koordinator kan ge dig mer information.