En kartläggning av storföretags innovationshubbar i Sverige
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs Universitet - Företagsekonomiska institutionen |
Bidrag från Vinnova | 499 999 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - mars 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med forskningsprojektet är att ge en övergripande kartläggning av innovationshubbar i Sverige som kopplar samman stora och små företag i öppen innovation. Detta för att konceptualisera vilka olika typer av innovationshubbar som finns, hur de förhåller sig till varandra och vilka utmaningar och möjligheter de skapar för de medverkande aktörerna. Studien utgör underlag för en forskningsrapport såväl som forskningsartiklar och ett antal seminarier som inspiration och diskussionsunderlag till såväl praktiker i industrin som aktörer på policynivå.
Långsiktiga effekter som förväntas
Öppen innovation genom storbolags innovationshubbar är ett underbeforskat område, och dessa verksamheter kan dessutom designas på många olika sätt, och ha olika syften och angreppssätt. Projektet har studerat och genererat en bättre förståelse för vilka olika valmöjligheter kring designupplägg som finns, vilka konsekvenser dessa valmöjligheter har för innovationshubbarnas utfall, och vilka mer generella utmaningar som kan uppstå. Projektet ger också policyskapare och innovationssystemsaktörer bättre förståelse för vilka stödinsatser som behövs.
Upplägg och genomförande
Kartläggningen bygger på empiri som i huvudsak innefattar dokumentstudier och intervjuer med ansvariga för innovationshubbar i olika företag. Projektet har också en spridningsroll, där seminarier och workshops används för att diskutera projektets analyser och slutsatser.