Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

ECSEL 2016 RIA AUTODRIVE KTH

Diarienummer
Koordinator KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Maskinkonstruktion/Integrerad produktutveckling
Bidrag från Vinnova 3 545 433 kronor
Projektets löptid maj 2017 - juni 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

AutoDrive hade målet att göra självkörande fordon funktionssäkra med tonvikt på detektering av fel, feltolerant design och adekvat felhantering. KTHs mål inkluderade utveckling av en referensarkitektur, algoritmer för att minimera risk då kritiska fel inträffat, samt slutligen att utveckla en simuleringsplattform för att stödja arkitekturutveckling och verifiering.

Resultat och förväntade effekter

AutoDrive utvecklade ett flertal demonstratorer, varav KTH bidrog till 5 genom framtagning av säkerhetskrav och funktionssäkerhetskoncept KTH utvecklade också, (1) en samsimuleringsplattform - AD-EYE för systemverifiering, (2) en referensarkitektur för feltoleranta och funktionssäkra självkörande fordon, samt (3) ett flertal algoritmer för riskreducerande manövrar. Deltagande i Autodrive har varit strategiskt för KTH och lett till internationellt uppmärksammade forskningsresultat och fortsättningsprojekt.

Upplägg och genomförande

Projektet involverade nära samarbete med flertalet partners i Autodrive. KTH deltog bl.a. i AutoDrives simuleringsgrupp, där våra preliminära resultat kommunicerades och vi fick feedback. Vår "safety supervisor"-arkitektur inspirerade koncept för funktionssäkerhet för den autonoma bussdemonstratorn (task 2.8). Samarbetet med industriella partners gav en bättre förståelse för kravbilden, vilket underlättade arbetet med funktionssäkerhetskoncept för Autodrives demonstratorer.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 oktober 2020

Diarienummer 2017-01845

Statistik för sidan