ECO1 - Ett unikt bränslesnålt & miljövänligt sportflygplan
Diarienummer | |
Koordinator | FLIGHT & SAFETY DESIGN SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2012 - oktober 2012 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Knyta affärsrelevanta nätverk. Lära känna marknaden. Utbyta erfarenheter och utvärdera konkurrenters produktionsmetoder. Finna samarbetspartner för att kunna använda gemensamma flygplansdelar. Finna samarbetspartners för tillverkning i låglöneländer. Utföra materialprov och fördjupa samarbetet med våra samarbetspartners/ underleverantörer. Mönsterskydda vår design. Kundanpassa ECO1 (framförallt interiört). Få respons på vår produkt genom att visa upp det på flygdagar och flygmässor.
Långsiktiga effekter som förväntas
En djupare inblick i marknaden i Europa stärker satsningen på ett sportflygplan i den nya LSA klassen. Användning av utprovade flygplansdelar hos samarbetspartner minskar tiden fram till certifiering och kommersiell produkt. Tillgång till reservdelar och bättre inköpspris tack vare större volym vid inköp. Attraktiv prissättning tack vare framtida tillverkning av kompositdelar hos samarbetspartner i låglöneländer. Effektiv tillverkning av extremt lätta produkter tack vare användning av 20 % bättre kolfibermaterial och innovativ tjeckisk produktions metod.
Upplägg och genomförande
FSD tog kontakt med framgångsrika sportflygplanstillverkare i Europa. Vi bokade möte och beskrev vår situation och vår spetskompetens inom aerodynamik och hållfasthet. Resultatet av dessa möten blev en diskussion om marknaden, aerodynamik, hållfasthet, tillverkningsmetoder och slutligen ett eventuellt samarbete. Olika underleverantörer, som tillverkar kompositdelar, kontaktades. Dessa företag har erfarenhet av de system vi vill bygga flygplanet i och tillverkade provbitar till FSD för utvärdering. Mönsterskyddet gjordes av Awapatent och inhyrd designer.