Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

E!12856 FULL COMPOSITE CAR, SEGULA TECHNOLOGIES AB

Diarienummer
Koordinator Segula Technologies AB
Bidrag från Vinnova 2 023 658 kronor
Projektets löptid mars 2019 - september 2021
Status Avslutat
Utlysning Eurostars – för forskande små och medelstora företag

Viktiga resultat som projektet gav

"Full Composites Car" har en målsättning att utveckla en lättviktsbil till 100% i återvinningsbara kompositmaterial. Projektet är uppdelat i följande: -Nytt förstärkt kompositmaterial ¨- Ny höghastighets produktionsprocess med upp till 100 000 enheter per år - Validerad mekanisk konstruktion av en komplett "Full Composite Car" med målsättning att halvera dess vikt (900kg) med till 100% återvinningsbara material - Framtagning av en komplett digital prototyp samt genomförande av krocksimulering och produktionssimulering.

Långsiktiga effekter som förväntas

Två sista utvecklingsslingor har uppnåtts med konsekventa framsteg när det gäller integrering av komponenter och mekaniska resultat. Dessa koncept har modellerats fullt ut i CAD och validerats av FEA -beräkningar. Ett substansarbete har genomförts i synnerhet på krock- och exteriördesign. Trots många designuppdateringar har fordonet behållit sina goda mekaniska egenskaper.

Upplägg och genomförande

Under perioden gjordes många framsteg med fordonets modulära CAD -design. En stark reflektion över allmän yttre design uppnåddes. Alla dessa framsteg har genomförts efter en iterativ metod baserad på Development Loop. WP5: Varje utvecklingsslinga utvecklad i CAD -design (WP1) har simulerats. Goda resultat uppnåddes, i linje med de senaste DL: erna. Andra statiska belastningsfall uppnåddes också som lokal styvhet (på tak och dörrar) och acceleration. Även kraschmodellering har utförts för frontkrasch, bakre krasch, sidostång och vältningsanalys.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 oktober 2021

Diarienummer 2019-01177