Distribution av innovationscheckar till SMF
Diarienummer | |
Koordinator | Almi Företagspartner Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 10 059 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2012 - mars 2014 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projekt har stimulerat utvecklingen av innovationer i små och medelstora företag (SMF) och samtidigt bidragit till att innovationsförmågan hos dessa företag förbättrats. Projektet har givit de SMF som har en vilja och förmåga att växa, en snabb och effektiv tillgång till medel som kan hjälpt dem att med hjälp av extern kunskap och teknik förbättra deras konkurrenskraft. Projektet har även främjat samverkan mellan SMF, universitet och högskolor, forskningsinstitut, inkubatorer, andra aktörer i innovationssystemet och privata konsulter, både nationellt och regionalt.
Resultat och förväntade effekter
Då det fanns en stor efterfrågan på checkarna var det relativt enkelt att bevilja hela antalet checkar till SMF enligt tidplanen. Checkarna har varit uppskattade av SMF, och bidragit till starta nya innovativa projekt.
Upplägg och genomförande
Almi har identifierat lämpliga SMF genom: 1. öppna utlysningar via information på hemsidor / nyhetsbrev 2. Slutna utlysningar via direktkontakt med företag som valts ut a. från externa databaser som UC b. från interna databaser som Almi CRM 3. Fortlöpande uppmaningar till befintliga kunder (Almis eller andra regionala aktörer) som bedöms ha behov och uppfyller kriterierna, att ansöka. Almis regionala dotterbolag har använt respektive metod i olika grad utifrån de regionala förutsättningar som råder.