Digital hydraulik för manövrering av flygplan
Diarienummer | |
Koordinator | SAAB Aktiebolag - SAAB AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - mars 2020 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet har möjliggjort att samarbetet mellan Saab, LiU och partners i Brasilien kring forskning om energieffektiva aktuatorer har stärkts. Genom ett bilateralt samarbete ha projektgruppen stärkts och fler forskare har involverats på båda sidor. Projektet har finansierat en gränsgångare på Saab vilket är ett effektivt sätt att samarbeta industri-akademi. En fortsättning för att samarbeta ytterligare har definierats. Projektet har gett god förståelse för hur Digital hydraulik bör nyttjas för att utveckla energieffektiva aktuatorer inom flyg.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har studerat flera systemarkitekturer där Digital hydraulik nyttjas i flygplan för att energieffektivisera aktuatorsystemet. Resultaten har gett förståelse för hur tekniken bör nyttjas och nya utmaningar har definierats att studera vidare. Tre examensarbeten på LiU har genomförts. Två stycken i Saabs regi där systemdesign har studerats och ett i Brasilien där en metodik för systemsäkerhetsanalys har tagits fram. Forskningsresultaten har sammanfattats i tre artiklar från den svenska sidan. Resultat visar på ökad verkningsgrad på upp till tre ggr.
Upplägg och genomförande
Projektet byggde vidare på det samarbete som redan etablerats mellan Saab, LiU och brasilianska partners. Samarbetet har fungerat mycket bra. Regelbunden kontakt via webmöten har gjort att progressen har kunnat följas upp på ett enkelt sätt. Fysiska möten har skett i samband med andra aktiviteter i Sverige och Brasilien. Dessa har varit viktiga för att stärka samarbetet. Samarbetet har underlättats av att olika aspekter hos teknologin har studerats i Sverige och Brasilien för att undvika direkta beroenden. På så sätt har idéer utbytts för att vidareutveckla teknologin.