Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AutoPack - Automatisk packning av rör och slanginstallationer baserat på optimering och maskininlärning

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet
Bidrag från Vinnova 3 575 944 kronor
Projektets löptid november 2017 - oktober 2020
Status Avslutat
Slutrapport 2017-03065sv.pdf (pdf, 1149 kB)

Syfte och mål

AutoPack’s syfte är att effektiviserar utvecklingsprocessen genom att knyta samman modeller från olika discipliner i digitala beräkningskedjor, och att automatisera ingenjörsarbete baserat på verktyg så som designautomation, multidisciplinäroptimering och maskininlärning. Applikationen för projektet är slangdragning i motorutrymmen som är en tidsödande och arbetsintensiv process. Målet är att reducera antalet ingenjörstimmar för packningsarbete med 50% och att uppnå motsvarande kostnadsbesparing, samt en 25%-ig reduktion av ledtiden.

Resultat och förväntade effekter

Det övergripande effekten av AutoPack projektet är att stärka svensk fordonsindustris internationella konkurrenskraft genom en effektivare och mer datadriven produktutvecklingsprocess. Projektet har resulterat i en mängd olika datorverktyg och algoritmer som integrerats i AutoPack ramverket. Ramverket har utvärderats av ingenjörer på Volvo Cars, och resultatet visar en potential i att minska ingenjörsarbetstiden med 5-8 gånger inom packningsarbete. Vidare är de automatgenererade lösningarna jämförbara med de manuella lösningarna i termer av kvalitet.

Upplägg och genomförande

AutoPack projektet leds från Linköpings universitet och övriga partners är Fraunhofer-Chalmers Centrum för industrimatematik, Volvo Car Corporation, och Intellium Engineering. Projektet är indelat i fyra arbetspaket (APn) där modeller och metoder för designautomation utvecklas i AP1. Verktyg och algoritmer för att skapa optimala slangdragningar utvecklas inom AP2. Maskininlärning algoritmer utvecklas i AP3 tillsammans ett integrerat ramverk som sedan har implementeras och validerats på Volvo i AP4.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 december 2021

Diarienummer 2017-03065

Statistik för sidan