Arbetspendling- beteendeförändring med digitalt stöd
Diarienummer | |
Koordinator | Borlänge kommun - Borlänge kommun Miljökontoret |
Bidrag från Vinnova | 1 823 399 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - juli 2024 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till att främja mobilitetstjänster anpassade för pendling mellan stadskärna och landsbygd baserad på en digital samåkningstjänst och främjande aktiviteter för beteendepåverkan både med ledningsgrupper och anställda. Mål under projektet: - Identifiera och analysera beteendemönster för förändrad resvana - Ta fram strategi för effektivare pendlingsval - Testa och pilota en modell för en ny digitalt delad mobilitetstjänst med (beteendemönster som utgångspunkt) Projektet har analyserat resmönster och beteenden, utvecklat strategi, genomfört pilot.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förundersökningar visade på ett gott intresserade för samåkning som arbetspendlingssätt. Piloten visade också på goda volymer gällande aktiva användare och skapade åkturer. Dock var antalet förfrågningar om samåkning få och genomförda samåkningar mycket få. Viljan att erbjuda plats för samåkning var stor medan viljan att själv åka med en kollega var mycket låg. Under piloten ändrades förutsättningarna i organisationerna, vilket ledde till begränsade resurser som påverkar resultatet. Dock har en mängd aktiviteter genomförts varför förväntade effekt är begränsade.
Upplägg och genomförande
För att få fram resultat från projektet har utgångspunkten varit att genomföra en analys över de deltagande organisationernas anställda och identifiera stråk där möjliga matchningar för delad arbetspendling är gynnsamma. Tjänsten strukturerades i en enda större grupp för ett större matchningsunderlag istället för fyra enskilda grupper med intern matchning per organisation. Strategin utgick från beteende- och organisationspsykologiska perspektiv för att utforska och testa incitament för användandet av tjänsten och sannolikheten för beteendeförändring.