Ansökan om medel till utbildningen ´Produktutveckling av medicintekniska produkter´
Diarienummer | |
Koordinator | ÖSTERGÖTLANDS LÄNS LANDSTING - Ledningsstaben |
Bidrag från Vinnova | 72 100 kronor |
Projektets löptid | oktober 2011 - december 2011 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Syftet och målet med projektet var att få: Kunskap om regelverkets krav på produktutveckling Kunskap om viktiga delar i medicinteknisk produktutveckling Kunskap om de olika standarder som kan vara ett stöd under produktutvecklingen Kunskap om produktutvecklingsprocessen och hur den implementeras i befintliga kvalitetssystem
Resultat och förväntade effekter
I slussarnas process kring idébärare/innovatörer är produktutvecklingsfasen central. En ökad kunskap kring de regulatoriska krav som ställs på en färdig medicinteknisk produkt och processen fram till färdig produkt, är grundläggande för oss som arbetar i Slussprojekten. Utbildningen ledde till att vi har ett säkerhetstänkande från en första idé fram till färdig produkt, vilket ger en snabbare och effektivare process kring produktutvecklingen.
Upplägg och genomförande
I utbildningen/projektet ingick följande delar: Utbildning av medicintekniska produkter, -Användbarhet, -Säkerhet, -Biokompatibilitet, -Klinisk utvärdering, -Märkning och bruksanvisning, -Processer, modeller och dokumentation, -Praktiska exempel och eget arbete