Aktiva skoltransporter i vinterförhållanden ”Det är varmare att cykla tillsammans”
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen för hälsovetenskap |
Bidrag från Vinnova | 600 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2019 - oktober 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med detta projekt var att analysera och publicera insamlat material, att sprida modellen nationellt och internationellt samt att inleda utvecklingen av en prototyp för ett digitalt spel. Alla dessa har uppfyllts. Resultatet från pilotstudien är publicerat i International Journal of Environmental Research and Public Health. Via en informationskampanj har modellen har spridits till 5 kommuner och implementerats i över 30 skolor i Norrbotten. Modellen är presenterad på flera konferenser. Vi har skapat och testat en analog version av ett spel för att underlätta spridning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har uppmärksammats i regional och nationell media (tidningar, radio, TV). Förutom spridning via den vetenskapliga artikeln så har vi bla presenterat resultatet på Transportforum i Linköping samt på World Wintercycling congress i Calgary. För att möjliggöra vidare forskning och uppskalning har vi ansökt om medel hos Vinnova och beviljats Innovationer för hållbart samhälle samt Utmaningsdriven innovation, steg 1 för projektet SICTA - Sustainable Innovation for Children Transporting Actively. Visonen är att i framtiden ska minst 80% av alla barn gå och cykla till skolan.
Upplägg och genomförande
En av de grundläggande principerna i vårt projekt är empowerment (en hög grad av delaktighet från slutanvändarna) och vår modell är byggd i tätt samarbete med barn, lärare och elever. Den gedigna datainsamling som gjordes under tävlingstiden med Cykel+Minus har analyserats och publicerats. Utifrån de erfarenheter och forskningsresultat som genererades i pilotprojektet vintern 2018 har modellen vidareutvecklats och spridits till fler användare. Spridningen har bland annat skett genom en informationskampanj i samarbete med Region Norrbotten till fem Norrbottniska kommuner.