Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

AI och ML för industri och samhälle

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Lund University Commissioned Education
Bidrag från Vinnova 1 844 451 kronor
Projektets löptid november 2018 - januari 2022
Status Avslutat

Syfte och mål

Syftet med projektet var att förstå kompetensbehoven hos yrkesverksamma i företag och organisationer, och därefter skapa och tillhandahålla utbildningslösningar lämpliga för att möta den efterfrågade kompetensen inom AI-området. Målen för projektet var att: - Identifiera den kompetens som efterfrågas i olika företag och offentliga organisationer. - Utveckla en introduktionskurs och fyra olika pilotkurser utifrån identifierade behov. - Skapa en grund för ytterligare kurser som kan lanseras.

Resultat och förväntade effekter

Projektet genererades även flera andra viktiga resultat utöver de förväntade. Nyckelresultat är: - Ökad specialistkompetens i AI och ML i direkt deltagande organisationer både direkt och indirekt deltagande företag och offentlig sektor. - Ökad medvetenhet hos universitetslärare och forskare om vikten av stötta det livslånga lärandet hos yrkesverksamma. - Det användarcentrerade tillvägagångssättet vid design av utbildningar - De samarbeten som etablerades och etnografiska metodologin för att på djupet förstå behovsägarnas förutsättningar och önskemål tidigt i processen.

Upplägg och genomförande

Upplägget med fokus på samabeten och lärande mellan organisationer samt den participatoriska, nästan etnografiska ansatsen, som beaktar lärandets situation och kontext, lade grund för ett robust fundament för flexibelt modulärt lärande inom AI-området. Fundamentet kan byggas ut och kombineras med specifika framforskade kurselement om metoder och tillämpningar av AI. Erfarenheterna har lett till ökad förståelse för hur universitetets uppdragsutbildning kan stötta både de generella och specifika kunskapsbehoven i olika sektorer och i olika branscher.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 april 2022

Diarienummer 2018-03825

Statistik för sidan