Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Innovationssamarbeten med USA inom AI, digital infrastruktur och cybersäkerhet

Erbjudandet i korthet

Den här utlysningen riktar sig till aktörer som arbetar med innovation inom industriell tillämpad AI, digital infrastruktur och cybersäkerhet och som vill hitta samarbetspartners i USA. Utlysning är första steget i en insats i två steg där Vinnova kommer finansiera projekt som skapar förutsättningar för samarbete med aktörer baserade i USA.

Utlysningen är en del av programmet Avancerad digitalisering, ett industridrivet program för att främja Sveriges och den svenska industrins förmåga att skapa framtidens digitala lösningar. Projekten som finansieras ska bidra till Sveriges gemensamma förmåga att skapa och nyttja digitaliserade möjligheter.

Läs mer om Avancerad digitalisering på deras webbplats.

Med det här erbjudandet vill vi: 

  • Stärka Sveriges position inom tekniska områden internationellt.
  • Öka utvecklingen av tekniker och tjänster som bygger på industriellt tillämpad AI, digital infrastruktur och cybersäkerhet.
  • Främja partnerskap, samverkan och kunskapsutbyte med aktörer i USA.  

Med den här utlysningen vill vi ge sökande förutsättningar att utveckla och skala upp forsknings- och innovationssamarbeten mellan Sverige och USA. Samarbetena ska bygga på den svenska partens intresse och behov av att utveckla en specifik teknologi eller innovation tillsammans med relevanta amerikanska aktörer. De projekt som beviljas medel förväntas vistas på plats i USA för att etablera samarbeten. Vi erbjuder också möjlighet att under en period om en till tre veckor i mars 2026 delta i aktiviteter i Silicon Valley i anslutning till Nvidias GTC -konferensen. Under denna period erbjuds tillgång till Nordic Innovation House och Vinnovas verksamhet på plats.

Läs om konferensen Nvidias GTC 16-19 mars 2026. 

Insatsen är upplagd i två steg. I steg 1, denna utlysning, finansierar Vinnova projekt som utveckla samarbeten med USA-baserade aktörer. Projekt kan söka upp till 150 00kr för max 3 månaders projekttid. De som beviljats stöd i det första steget kan sedan välja att söka stöd i det andra steget som riktar sig mot forsknings-, innovations-, test- eller demonstrationsprojekt där det bilaterala samarbetet är i fokus. Utlysningen för steg 2 öppnar under våren 2026.  Du som söker den här utlysningen kan komma från universitet och högskola, företag, offentliga organisationer och civilsamhällesorganisationer. 

Utlysningstext för erbjudandet

Tips! För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

  • Med utlysningen Innovationssamarbeten med USA inom AI, digital infrastruktur och cybersäkerhet vill vi ge svenska organisationer tillgång till innovation och samarbetsmöjligheter med USA, ett av världens mest innovativa och dynamiska ekosystem.

    Erbjudandet är fokuserat på tre teknikområden: industriellt tillämpad AI, digital infrastruktur och cybersäkerhet. Erbjudandet vill stärka långsiktiga handelsrelationer mellan Sverige och USA

    Utlysningen är en insats i två steg.

    Steg 1

    I steg 1 ska projekt  knyta partnerskap med amerikanska aktörer inom industriellt tillämpad AI, digital infrastruktur eller cybersäkerhet. Dessa samarbeten ska bygga på den svenska partens intresse och behov av att utveckla en specifik teknologi eller innovation tillsammans med relevanta amerikanska aktörer.

    I steg 1 finansieras projekt som är maximalt tre månader långa, med start under våren 2026. I steg 1 ingår:

    • Förberedelse för vistelsen i USA.
    • Vistelse i USA en till tre veckor
    • Förberedelse inför ansökan i steg 2.

    Steg 2

    De projekt som beviljats finansiering i steg 1 har möjlighet att ansöka till steg 2. I steg 2 finansierar vi forsknings-, innovations-, test- eller demonstrationsprojekt där det bilaterala samarbetet är i fokus. Medel kan sökas för aktiviteter både i Sverige och USA. I steg 2 kan varje projekt söka maximalt 1 miljon kronor.

    Ansökan till steg 2 är endast öppen för de projekt som beviljats stöd i denna utlysning, Innovationssamarbeten med USA inom AI, digital infrastruktur och cybersäkerhetsteg 1.

    Utlysningen för steg 2 öppnar under våren 2026.

    Bidra till en hållbar systemomställning

    Eftersom Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning, ska ert projekt också bidra till ökad jämställdhet och klimatomställning. Vi utgår från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där fokuserar vi på två perspektiv: jämställdhet och klimatomställning.

    Det betyder att jämställdhet och klimatsomställning ska integreras i både hur er projektgrupp är sammansatt och i det tänkta resultatet av ert projekt.

    Jämställd finansiering av innovationer

    En innovativ kraft i hållbar värld

  • Din ansökan ska kretsa till genomförandet av ett innovationsprojekt kopplat till industriella behov inom AI, digital infrastruktur och cybersäkerhet.

    Du som söker ska också ha kunskapsmässiga förutsättning och strategiska ambitioner att framgångsrikt etablera samarbete med en eller flera amerikanska parter

    Vi riktar oss till konstellationer bestående av en eller flera svenska aktörer som har som avsikt att stärka ett internationellt samarbete med aktörer i USA.

    Denna utlysning, som är det första steget av två, riktar sig till universitet och högskola, företag, offentliga organisationer och civilsamhällesorganisationer i Sverige. Koordinator ska vara en juridisk person med svenskt organisationsnummer. Utländska aktörer utan registrerad filial eller driftställe i Sverige kan ingå som projektparter, men kan inte erhålla bidrag från Vinnova.

    Om projektet i ett senare skede avser att ansöka om fortsättning i steg 2 ska projektet omfatta minst en aktör i Sverige och en aktör i USA.

  • Aktiviteter det går att söka finansiering för:

    Ni kan söka bidrag för personalkostnader och resor. I steg 1 ingår aktiviteter som förberedelse inför vistelse i USA, en till tre veckor på plats i USA, med möjlighet att förlägga de veckorna i anslutning till Nvidias GTC-konferens och uppkoppling till Nordic Innovation House.

    Förberedelser

    Uppskattningsvis tar förberedelserna fyra veckor. Vistelsen i USA planerar projekten självständigt, men i dialog med Vinnova och programmet Avancerad digitalisering. Ni ska under denna tid:

    • Analysera och förstå systemet och marknaden i USA.
    • Formulera målsättningar med USA-samarbetet.
    • Beskriva ert företag eller organisation, och ta fram en pitch.
    • Identifiera kontakter och boka möten innan avresa.
    • Planera ett uppstartsmöte.
    Vistelse i USA (mars 2026)

    Projekten som finansieras kan förlägga sin tid i USA i anslutning till Nvidias GTC-konferens 16 till 19 mars. Under den perioden får projekten tillgång till Nordic Innovation House nätverk och fysiska kontor samt möjligheten att delta på relevanta event och nätverksmöjligheter med koppling till GTC.

    I och med att många aktörer inom området är på plats i Silicon Valley under konferensen finns det stora möjligheter till kontakter och samarbete. Syftet med vistelsen är att fördjupa förståelsen om Silicon Valley som innovationssystem och att hitta relevanta samarbetspartners.

    Möjligheten till vistelse i Silicon Valley är planerad till 16 till 20 mars 2026, i samband med NVIDIA GTC konferensen. Det finns möjlighet att anlända tidigare eller stanna längre, vilket gör vistelsen totalt en till tre veckor.  

    Efterarbete

    Vi uppskattar att efterarbetet tar omkring fyra veckor.. I det ingår självständigt arbete med resultat från vistelsen. Ni ska under denna tid:

    • Utveckla projektidé tillsammans med amerikansk partner.

    Vilka kostnader kan vi finansiera?

    Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags kostnader som vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader.

    I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande:

    • Personalkostnader: Lönekostnader, inklusive arbetsgivaravgifter och andra lönebikostnader.
    • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet.
    • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning. Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader. Universitet, högskolor samt vissa forskningsorganisationer och statliga myndigheter har högre maxgränser beroende på typ av verksamhet.

    För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader

    Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?

    För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara:

    • nödvändig för aktiviteterna i projektet
    • bokförd korrekt och separat från organisationens övriga kostnader.

    En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.

    För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader

  • Reglerna om statligt stöd styr hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms individuellt för varje organisation. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje projektpart kan få.

    Hur stort bidrag kan projektet få?

    I denna utlysning kan projekt i steg 1 söka upp till 150 000 kronor för maximalt 3 månader långa projekt.

    Hur stort bidrag kan en projektpart få?

    I denna utlysning kan projekt i steg 1 söka upp till 150 000 kronor för maximalt 3 månader långa projekt.

    Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på:

    • partens storlek och verksamhet
    • vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet.

    Beskrivningar i kommande avsnitt om vilket stöd vi kan ge är förenklade. För fullständig information, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag.

    I den här utlysningen ger vi stöd till genomförbarhetsstudier.

    Genomförbarhetsstudier kan förenklat beskrivas som en utvärdering och analys av:

    • styrkor, svagheter, möjligheter och risker i ett kommande forsknings- och utvecklingsprojekt
    • vilka resurser som krävs för att genomföra projektet
    • hur troligt det är att projektet når framgång.
    Hur stor andel av kostnaderna kan vi finansiera?

    Organisationens storlek och typ av aktivitet avgör hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera, det vill säga den maximala stödnivån. För genomförbarhetsstudier är det

    • Litet företag 70 %
    • Medelstort företag 60 %
    • Stort företag 50 %

    Stöd av mindre betydelse till företag

    I den här utlysningen kan vi [också] ge de minimis-stöd, även kallat stöd av mindre betydelse. Vi kan finansiera upp till 100 procent av en projektparts kostnader.

    En organisation kan ta emot maximalt 300 000 euro över en treårsperiod i den här stödformen, oavsett finansiär och projekt. Det betyder att om samma organisation tagit emot stöd av mindre betydelse i andra projekt från andra finansiärer tidigare, påverkar det hur stort stödet kan bli i den här utlysningen.

    Lämna in ett intyg om de-minimistöd när ni skickar in ansökan. Det krävs för att vi ska kunna bevilja detta stöd.

    Intyg om de minimis-stöd

    Stöd till icke-ekonomisk verksamhet

    I den här utlysningen ger vi [även] stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet. Med det menas att organisationen inte erbjuder en tjänst eller produkt på en marknad. Hit räknas oftast universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer.

    Vi kan finansiera upp till 100 procent av en sådan organisations kostnader.

    Hur avgörs om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet?

    En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet och kan inte beviljas den här formen av stöd. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras: om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har. Till exempel om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.

    Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet.

  • För att vi ska bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa formella krav. Är kraven inte uppfyllda, avslår vi ansökan direkt.

    Krav på projektparter

    • Alla projektets parter ska vara juridiska personer. Fysiska personer eller enskilda firmor kan alltså inte delta.
    • Koordinator ska vara en juridisk person med svenskt organisationsnummer.
    • Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige

    Krav på projektet

    • Projektet får ansöka om max 150 000 kronor.
    • Projektet måste starta tidigast 14 januari 2026 och avslutas senast 15 april 2026.
    • Projektledaren ska vara anställd hos den koordinerande parten i projektet.
    • Projektet får inte påbörjas innan ansökan lämnas in.

    Krav på ansökan

    • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska.
    • Ansökan ska följa de anvisningar som ges i avsnitt 9.
    • Ansökan ska innehålla alla efterfrågade bilagor.
  • De ansökningar som uppfyller våra krav går vidare till bedömning. I bedömningen tittar vi på hur stor potential er idé har, hur realistisk den är och vilka som ska genomföra projektet.

    Vad bedömer vi?

    När vi bedömer ansökningar tittar vi på tre huvudkriterier:

    • Potential: Vi analyserar vilka effekter och vilket värde vi kan förvänta oss av projektet.
    • Aktörer: Vi bedömer deltagarnas kompetens och förmåga att genomföra projektet och nå önskade resultat och effekter.
    • Genomförbarhet: Vi bedömer hur realistisk och trovärdig projektplanen är, både för att genomföra projektet och för att uppnå önskade resultat.

    Eftersom Vinnova har i uppdrag att bidra till ökad jämställdhet och klimatomställning följer vi också alltid upp och bedömer dessa perspektiv.

    Potential

    • Hur stor potential projektförslaget har att uppnå utlysningens mål och syfte.
    • Potentiell genomslagskraft inom industriellt tillämpad AI, digital infrastruktur eller cybersäkerhet för den lösning, innovation eller teknologi som det tänkta samarbetet avser.
    • I vilken utsträckning samarbete med aktörer i USA kan stärka utvecklingen av lösningen, innovationen eller teknologin
    • Projektets potential att bygga långsiktigt hållbara innovationssamarbeten med aktörer i USA.
    • Hur väl perspektiv kring kön, genus och klimatomställning har integrerats i projektförslaget, och vilken betydelse dessa har för projektets resultat.

    Aktörer

    • Projektkonstellationens kompetens och förmåga att skapa långvariga relationer med amerikanska aktörer.
    • Projektkonstellationens kompetens och förmåga att bidra till att stärka svensk konkurrenskraft inom industriellt tillämpad AI, digital infrastruktur, och cybersäkerhet.
    • Till vilken grad projektförslaget och aktörskonstellationen bygger vidare på tidigare aktiviteter och resultat.
    • Hur goda förutsättningar projektledaren och andra nyckelpersoner bedöms ha att leda och genomföra projektet.
    • Hur väl det ekonomiska bidraget, deltagande, makt och inflytande fördelas på ett jämställt sätt i projektteamet.

    Genomförbarhet

    • Hur väl projektplanen och budgeten bedöms kunna realisera en lösning i enlighet med projektförslaget.
    • Hur trovärdig projektplanens riskanalys och handlingsplan för dessa risker är.
    • I vilken utsträckning projektets aktiviteter bidrar till att skapa långvariga och fördjupade samarbeten med aktörer i USA.
    • I vilken utsträckning tänkta aktiviteter visar på kännedom om eller befintliga kontakter med relevanta aktörer. I vilken utsträckning projektets aktiviteter skapar förutsättningar för utveckling av den tänkta innovationen inom industriellt tillämpad AI, digital infrastruktur, och cybersäkerhet.

    Hur bedömer vi?

    När vi har fått in ansökningarna granskar vi dem. Vi sorterar bort alla ansökningar som är ofullständiga eller som inte uppfyller våra krav.

    De ansökningar som är korrekta och fullständiga fördelas mellan olika bedömare och bedöms i konkurrens med varandra. Bedömarna är utsedda av oss utifrån deras expertis inom området. Varje ansökan bedöms av minst tre bedömare.

    När bedömarna gått igenom ansökningarna har vi ett bedömningsmöte där bedömarna rekommenderar vilka ansökningar som ska beviljas.

    Hur påverkar en organisations finansiella status?

    Innan vi beslutar om finansiering gör vi också en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som får finansiering. Vi använder oss av information som vi får från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.

    För att vi ska bevilja finansiering gäller detta:

    • Organisationer som söker finansiering för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket.
    • Organisationer får inte vara på obestånd, eller genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De får heller inte ha obetalda skulder av betydelse hos Kronofogdemyndigheten.
    • Organisationer får inte täcka projektkostnader i den här utlysningen med offentliga bidrag eller egna medel avsedda för andra projekt.
    • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.
    • Om vi begär, måste små och medelstora företag kunna visa att de har ekonomisk täckning att genomföra projektet enligt sin budget i ansökan.
  • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. Eftersom ansökningarna bedöms i konkurrens kan ni få avslag trots att ni uppfyller alla krav och kriterier.

    I beslutet anger vi hur stor andel av kostnaderna vi täcker för varje organisation.

    Ni kan inte överklaga vårt beslut, men ni är välkomna att ansöka till oss igen vid ett annat tillfälle.

    Vad gäller om ni beviljas finansiering?

    Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta:

    • Att ni ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet.
    • Att ni ska rapportera hur det går, era kostnader och uppnådda resultat till oss regelbundet under projekttiden.
    • Är ni flera parter måste ni komma överens om era inbördes rättigheter och skyldigheter i projektet i ett avtal. Det kan ta tid att få ett projektavtal på plats, så sätt gärna i gång detta innan projektet startar.

    Se våra allmänna villkor samt få hjälp med att förstå och uppfylla dem

    Ni behöver även följa de särskilda villkor som gäller för den här utlysningen:

    • Minst en person från projektet ska under en till tre veckor under projektets gång vistas i USA. Vistelsen är en central aktivitet och del av utlysningens syfte för att bygga relevanta relationer med amerikanska aktörer som i sin tur kan leda till framtida samarbeten. Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

    Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

    Om ni fått mer pengar än vad ni har rätt till eller om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga.

  • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. I ansökan svarar ni på frågor om projektet, deltagande projektparter och budget.

    Till ansökan bifogar ni även dessa bilagor:

    • Projektbeskrivning 
      Får maximalt omfatta 5 stående A4-sidor med enspaltig 12 punkters text. Projektbeskrivningen ska följa mallen som finns längre ned på denna webbsida.
    • CV-bilaga 
      Relevanta CV:n för projektledaren och samtliga nyckelpersoner. Bilagan förväntas inkludera minst ett CV per projektpart. Varje CV får maximalt vara 1 A4-sida med 12 punkters text. CV-bilagan ska följa mallen som finns längre ned på denna webbsida.
    • Endast efterfrågade sidor och bilagor kommer att bedömas. Hänvisning till webbsidor kommer ej att beaktas.  
    • De minimis-intyg (ej obligatoriskt, endast om sådant stöd söks) 
      Signerat intyg för företag som söker ”Stöd av mindre betydelse” (de minimis-stöd). Mall för intyget finns att ladda ned på utlysningens webbsida.   

    Hur lång tid tar ansökan?

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra.

    I vår e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. Ni kan också dela ut behörigheter till andra som ni vill ska bidra i ansökan. När ansökan är färdig klarmarkerar ni den.

    Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den igen för att den ska registreras när utlysningen stänger.

  • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar vi en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men vi sekretessbelägger vissa typer av uppgifter om det kan antas innebära ekonomisk skada för den enskilde om de lämnas ut. Det gäller uppgifter om affärs- och driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

Senast uppdaterad 30 september 2025