Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Utmaning drönarsvärm 2025

Vi riktar oss till er som vill skapa lösningar möjliggjorda av drönare. Syftet med utmaningen är att bidra till disruptiva innovationsförmågor inom drönarområdet. Målet är en framtid där drönare kollektivt kan lösa en komplex uppgift och bidra till ett säkrare samhälle.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Utmaningen är att med två drönare lösa en gemensam uppgift på en förutbestämd plats. Lösningar med hög grad av autonomi kommer att prioriteras. Lösningen ska visas upp under en gemensam demonstrationsdag, innan sommaren 2026.

Vem kan söka?

Företag, akademi, forskningsinstitut och offentlig sektor baserad i Sverige kan ansöka. Ansökan får innehålla endast en sökande organisation.

Hur mycket kan ni söka?

Organisationen kan söka maximalt 750 000 kronor, med stödnivå upp till 100%. Målet är att ge stöd till minst fem projekt.

Erbjudandet i korthet

Utmaningen innebär att flera drönare samarbetar för att övervaka ett område och följa prioriterade objekt med hög grad av autonomi.

Erbjudandet syftar till att öka innovationsförmågan inom obemannat flyg, med fokus på lösningar som kan bidra till ett säkrare samhälle. Satsningen riktar sig till aktörer som snabbt kan börja använda/tillämpa nya teknologier, där drönare används för att utföra uppgifter och minska risk, förbättra tillsyn och ge insyn i svårövervakade miljöer.

Alla projekt ska medverka i en gemensam aktivitet för att praktiskt demonstrera sina lösningar i en verklig miljö.

Projektens löptid ska vara 8 månader och starta i november 2025. Varje projekt kan söka maximalt 750 000 kronor. Stödet kan vara upp till 100%. Målet är att ge stöd till minst fem projekt.

Viktiga datum

  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips! För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • Vi riktar oss till aktörer som i närtid kan börja tillämpa nya teknologier, där användningen innebär att arbetsuppgifter kan utföras med lägre risk, att tillsyn av exempelvis anläggningar och miljöer ger bättre kontroll, samt att platser och situationer kan observeras där insyn idag saknas.

      Vi söker lösningar möjliggjorda av drönare med förmågor som på sikt kan bidra till ett säkrare samhälle. Förmågor inkluderar:

      • Helt eller delvis autonom flygning.
      • Flygning i svärm med delat ansvar för olika deluppgifter.
      • Kollektiv problemlösning mellan flera drönare.
      • Ökad tillsyn inom områden där säkerhetslösningar behövs.

      Utmaningen består i att med två eller flera drönare övervaka ett område, identifiera och följa fördefinierade prioriterade objekt som rör sig på marken. En drönare ska från valfri höjd övervaka området och identifiera nya och befintliga objekt, medan en annan drönare på låg höjd ska följa det mest prioriterade objektet och kontinuerligt ange dess exakta position. Nya, högre prioriterade objekt kan dyka upp under testet, och drönarna ska samarbeta för att identifiera och följa det mest relevanta objektet. Syftet är att uppnå så hög grad av autonomi som möjligt.

      Mål med utmaningen

      • Helt eller delvis autonoma system som planerar och utför komplexa uppgifter.
      • Drönare med förmåga att flyga i svärm och dela uppgifter mellan sig.

      Alla projekt ska medverka i en gemensam aktivitet för att praktiskt demonstrera sina lösningar i en verklig miljö. Vinnova kommer senare att ange detaljer kring plats och tid för denna aktivitet.

      Satsningen utgör en del av Vinnovas arbete med strategiska teknikområden inom excellenskluster. Den bidrar till ny förmåga och radikal (disruptiv) innovation.

      Strategiskt viktiga områden inom teknik och innovation för Sverige

      Två prioriterade teknikområden omfattas särskilt av denna utmaning:   

      • Artificiell intelligens och autonoma system för samhällsomställning
      • Avancerad digital teknik för produktivitet och säkerhet

      Bidra till en hållbar systemomställning

      Eftersom Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning, ska ert projekt också bidra till ökad jämställdhet och klimatomställning. Vi utgår från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där fokuserar vi på två perspektiv: jämställdhet och klimatomställning.

      Det betyder att jämställdhet och klimatsomställning ska integreras i både hur er projektgrupp är sammansatt och i det tänkta resultatet av ert projekt.

      Jämställd finansiering av innovationer

      En innovativ kraft i hållbar värld

    • Utlysningen vänder sig till er som kan demonstrera nya lösningar i närtid. Ni kan vara ett företag, universitet, högskola, forskningsinstitut eller offentlig sektor, men ni måste vara baserade eller ha filial eller driftställe i Sverige.

      Endast en organisation kan söka medel och vara projektpart.

    • Ni kan söka finansiering för att utveckla, testa och utvärdera lösningar. 

      Exempel på aktiviteter som är berättigade till stöd:

      • Undersöka tekniska och konstruktionsmässiga förutsättningar.
      • Utveckla prototyper eller demonstrationsversioner av produkter och tjänster. Detta kan inkludera pilotarbete, testning och validering.
      • Planera och genomföra tester för att validera en lösning som möter utmaningen.

      Vilka kostnader kan vi finansiera?

      Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags kostnader som vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader.

      I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande:

      • Personalkostnader: Lönekostnader, inklusive arbetsgivaravgifter och andra lönebikostnader.
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal.
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör. Kostnader för konsulttjänster får utgöra maximalt 20 procent av budget.
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för genomförandet.
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning. Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader. Universitet, högskolor samt vissa forskningsorganisationer och statliga myndigheter har högre maxgränser beroende på typ av verksamhet.

      För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader.

      Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara:

      • nödvändig för aktiviteterna i projektet.
      • bokförd korrekt och separat från företagets övriga kostnader.
      • ha uppstått inom projekttiden enligt gängse avskrivningsregler.

      En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader.

    • Ni kan söka upp till 750 000 kronor per ansökan.

      Vi kan finansiera upp till 100 procent av er organisations kostnader i den här utlysningen.

      Ytterligare information om stödgrunder och de regler som styr Vinnovas finansiering av företag på Regler för finansiering, Statligt stöd till ekonomisk verksamhet (företag).

      Stöd till företag som är yngre än fem år

      I den här utlysningen ger vi stöd till nystartade företag (artikel 22 GBER). Vi kan finansiera upp till 100 procent av företagets projektkostnader. Med nystartat företag menas ett företag som:

      • har färre än 50 anställda
      • inte är börsnoterat
      • inte delat ut vinst ännu
      • registrerades, inledde sin verksamhet eller blev skyldigt att betala skatt för mindre än fem år sedan
      • inte har tagit över ett annat företags verksamhet, förvärvat eller bildats genom en fusion.

      Se mer information om stödgrunder och stödnivåer:

      Stödgrunder och stödnivåer 2025

      Stöd till företag som är äldre än fem år

      I den här utlysningen ger vi även stöd till företag äldre än fem år genom stöd av mindre betydelse. En organisation kan ta emot maximalt 300 000 euro över en treårsperiod med stödgrunden om stöd av mindre betydelse, oavsett finansiär och projekt. Denna typ av stöd kallas också de minimis-stöd.

      Det betyder att om samma organisation tagit emot stöd av mindre betydelse i andra projekt från andra finansiärer tidigare, påverkar det hur stort stödet kan bli i den här utlysningen.

      Därför ska sökande bifoga ett intyg om tidigare mottaget stöd av mindre betydelse när ansökan skickas in. Blankett för detta intyg hittar ni under rubriken ”mallar” på utlysningssidan.

      Stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet

      I den här utlysningen ger vi även stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet. Med det menas att organisationen inte erbjuder en tjänst eller produkt på en marknad. Hit räknas oftast universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer. Vi kan finansiera upp till 100 procent av en sådan organisations kostnader.

    • För att vi ska bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa formella krav. Är kraven inte uppfyllda, avslår vi ansökan.

      Krav på sökande

      • Sökande ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige. Fysiska personer eller enskilda firmor kan inte delta.
      • Sökande ska vara registrerat för F-skatt, moms och arbetsgivaravgifter. Er registrering måste vara helt klar innan ni skickar in er ansökan till denna utlysning.

      Krav på ansökan

      • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska.
      • Ansökan ska följa de anvisningar som ges i avsnitt 8.
      • Ansökan ska innehålla alla efterfrågade bilagor.
      • Intyg om stöd av mindre betydelse: Företag som är äldre än 5 år ska bifoga blanketten "Intyg om stöd av mindre betydelse" tillsammans med ansökan.
    • De ansökningar som uppfyller våra krav går vidare till bedömning. I bedömningen tittar vi på hur stor potential er idé har, hur realistisk den är och vilka som ska genomföra lösningen.

      Vad bedömer vi?

      När vi bedömer ansökningar tittar vi på tre huvudkriterier:

      • Potential: Vi analyserar vilka effekter och vilket värde vi kan förvänta oss.
      • Aktörer: Vi bedömer deltagarnas kompetens och förmåga att nå önskade resultat och effekter.
      • Genomförbarhet: Vi bedömer hur realistisk och trovärdig projektplanen är, både för att genomföra lösningen och för att uppnå önskade resultat.

      Eftersom Vinnova har i uppdrag att bidra till ökad jämställdhet och klimatomställning följer vi också alltid upp och bedömer dessa perspektiv.

      Potential
      • Hur stor potential förslaget har att bidra till disruptiva innovationsförmågor inom drönarområdet.
      • I vilken utsträckning förslaget kan bidra till en framtid där drönare kollektivt kan lösa en uppgift och bidra till ett säkrare samhälle.
      Aktörer
      • I vilken grad sökande har nödvändig kapacitet, kompetens, kunskap, erfarenhet förmåga att genomföra utmaningen. I det ingår även relevanta nätverk och tillgång till nödvändiga experter.
      • Hur väl det ekonomiska bidraget, deltagande, makt och inflytande fördelas på ett jämställt sätt i teamet.
      Genomförbarhet
      • Hur väl projektplanen och budgeten bedöms kunna nå utmaningens mål samt realisera en lösning i närtid.
      • Till vilken grad förslaget bygger vidare på tidigare relevanta aktiviteter och resultat.
      • En trovärdig riskanalys och handlingsplan för dessa risker.

      Hur bedömer vi?

      När vi har fått in ansökningarna granskar vi dem. Vi sorterar bort alla ansökningar som är ofullständiga eller som inte uppfyller våra krav.

      De ansökningar som är korrekta och fullständiga fördelas mellan olika bedömare och bedöms i konkurrens med varandra. Bedömarna är utsedda av oss utifrån deras expertis inom området. Varje ansökan bedöms av minst tre bedömare.

      När bedömarna gått igenom ansökningarna har vi ett bedömningsmöte där bedömarna rekommenderar vilka ansökningar som ska beviljas.

      Vi kommer även att genomföra en kort intervju innan vi fattar beslut.

      Hur påverkar en organisations finansiella status?

      Innan vi beslutar om finansiering gör vi också en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som får finansiering. Vi använder oss av information som vi får från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.

      För att vi ska bevilja finansiering gäller detta:

      • Organisationer som söker finansiering för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket.
      • Organisationer får inte vara på obestånd, eller genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De får heller inte ha obetalda skulder av betydelse hos Kronofogdemyndigheten.
      • Organisationer får inte täcka projektkostnader i den här utlysningen med offentliga bidrag eller egna medel avsedda för andra projekt.
      • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.
      • Om vi begär, måste små och medelstora företag kunna visa att de har ekonomisk täckning att genomföra projektet enligt sin budget i ansökan.
    • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. Eftersom ansökningarna bedöms i konkurrens kan ni få avslag trots att ni uppfyller alla krav och kriterier.

      I beslutet anger vi hur stor andel av kostnaderna vi täcker för varje organisation.

      Ni kan inte överklaga vårt beslut, men ni är välkomna att ansöka till oss igen vid ett annat tillfälle.

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?

      Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag.

      Villkoren innehåller bland annat detta:

      • Att ni ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet.
      • Att ni ska rapportera hur det går, era kostnader och uppnådda resultat till oss regelbundet under projekttiden.
      • Hur resultatet ska komma till användning.

      Se våra allmänna villkor samt få hjälp med att förstå och uppfylla dem.

      Ni behöver även följa de särskilda villkor som gäller för den här utlysningen:

      • Projektet ska medverka i en gemensam aktivitet för att praktiskt demonstrera sina lösningar i en verklig miljö. Vinnova kommer att ange plats och tid för denna aktivitet.

      Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

      Om ni fått mer pengar än vad ni har rätt till eller om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga.

    • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. I ansökan svarar ni på frågor om projektet och budget.

      Till ansökan bifogar ni även dessa bilagor, enligt mallar på utlysningens webbsida:

      • Projektbeskrivning
      • CV
      • de minimis-intyg, om ni använder den stödgrunden.

      Hur lång tid tar ansökan?

      I vår e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. Ni kan också dela ut behörigheter till andra som ni vill ska bidra i ansökan. När ansökan är färdig klarmarkerar ni den.

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den igen för att den ska registreras när utlysningen stänger.

    • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar vi en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss.

      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det.

      Vem kan läsa er ansökan?

      Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.

      Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men vi sekretessbelägger vissa typer av uppgifter om det kan antas innebära ekonomisk skada för den enskilde om de lämnas ut. Det gäller uppgifter om affärs- och driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat.

      Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess.

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Mallar och bilagor för ansökan

    Här kan ni ladda ner mallar som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall. Här finns också eventuella bilagor med användbar information inför ansökan.

    Projektbeskrivningsmall (docx, 38 kB) CV-mall (docx, 30 kB) Intyg om stöd av mindre betydelse (docx, 43 kB)

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt. Om du inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av dig till oss.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Erik Borälv

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 32 22

    Nina Widmark

    Handläggare

    +46 8 473 30 52

    Therese Porsklint

    Administratör

    +46 8 473 30 28

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    Diarienummer 2025-03968