Utvärdering av hybridkoncept för skogsmaskiners drivlinor
Diarienummer | |
Koordinator | Skogstekniska klustret ek för |
Bidrag från Vinnova | 530 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Fossilfria Arbetsmaskiner - FFI |
Ansökningsomgång | Fossilfria mobila arbetsmaskiner - våren 2021 |
Slutrapport | 2021-01800sv.pdf (pdf, 873 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med förstudieprojektet har varit att på vetenskaplig grund studera olika hybridkoncept för att få en bild av vad som är möjligt och vad som kan vara en bra lösning för just skogsbranschen. Simuleringsresultaten visar att det finns goda möjligheter att minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen på skogsmaskiner genom användandet av hybridlösningar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i simuleringar som visar bränsleförbrukningen vid användning av den hydrostatiska transmissionen, seriehybriden och parallellhybriden under en på förhand bestämd körcykel. Resultaten visar en stor potential att minska bränsleförbrukningen med 40% för skogsmaskiner genom användandet av hybridlösningar. Genom fortsatt forskning och utveckling förväntas framtidens skogsmaskiner, genom ökad elektrifiering, få ett avsevärt lägre klimatavtryck och samtidigt bibehålla lika hög produktivitet.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes genom kvasistatiska simuleringar, där en körprofil för skogsmaskiner skapades. Modellerna har utvecklats och simulerats i Matlab/Simulink. Tre koncept har utvärderats och jämförts; hydrostatisk transmission, seriehybrid och parallellhybrid. Under utvärderingen har samtliga element varit konstanta för alla simuleringar och modeller, det vill säga samma förbränningsmotor, samma elmotor och samma batteri.