Uppskalning av produktion för ett klimatsmart hundgodis baserat på svenska blåmusslor som blir över
Diarienummer | |
Koordinator | Glufs AB |
Bidrag från Vinnova | 225 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - september 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups höst 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att industrialisera vår produktion och distribuera 8333 påsar av vårt klimatsmarta hundgodis baserat på sidoströmmar av svensk blåmusselproduktion inom en tidsram av 6 månader. Med hjälp av en extern producent och en logistikpartner har projektet framgångsrikt uppfyllt målet att industrialisera vår produktion och öka vår kapacitet. Försäljningen av hundgodiset har varit framgångsrik, och vi har distribuerat 6491 påsar efter att projektet förlängdes från 6 till 9 månader.
Långsiktiga effekter som förväntas
Under projektets gång har vi effektivt skalat upp vår verksamhet genom att framgångsrikt industrialisera produktionen med stöd från externa partners inom tillverkning och tredjepartslogistik. Vi har stärkt vårt varumärke i Sverige och har under 9 månader anskaffat över 1800 nya kunder samtidigt som vi växt vår följarskala på sociala medier med över 300%. Efter vår framgång i Sverige har vi nu som mål att utvidga vår närvaro på flera europeiska marknader.
Upplägg och genomförande
Genomförandet av projektet omfattade flera viktiga åtgärder, inklusive etablering av processer för råvaruanskaffning och extern produktion. Vi utvecklade även nya, mer resurssnåla förpackningar och satte upp tredjepartslogistik. Vi skapade och finslipade processer för produktion av annnonsmaterial, innehållsskapande och uppskalning av annonsering. Våra samlade erfarenheter och förbättrade kostnadskontroll ger oss nu en stark grund för att planera vår fortsatta expansion.