Uppföljningssystem för transparens och datadrivet förbättringsarbete inom området funktionshinder
Diarienummer | |
Koordinator | DATA2VALUE SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
En prototyp, ett webbaserat systemstöd, är utvecklat för att tillgängliggöra faktabaserade stöd för uppföljning och ökad transparens av insatser till personer med funktionshinder som omfattas av LSS (Lagen och Stöd och Service). Systemstödet visar indikatorer som beskriver kvalitet, resursåtgång, förutsättningar, struktur och processer för samtliga kommuner. Indikatorerna är framtagna i samarbete med representanter från kommuner, akademi, intresseorganisationer och anhöriga till målgruppen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har verifierat behovet och efterfrågan på faktabaserade stöd för uppföljning och ökad transparens. Ett systemstöd för kontinuerlig uppföljning och benchmarking utvecklades inom projektet. Verktyget ger kommuner ett stöd i att identifiera förbättringsområden, driva förbättringsarbete och prioritera insatser/investeringar men också för att ena och sprida förståelse i den egna organisationen, gentemot medborgarna och för att lära av andra kommuner.
Upplägg och genomförande
En tvärdisciplinär expertgrupp formerades för att med olika erfarenheter, kompetenser och perspektiv utforska hur faktabaserade underlag kan utformas för att katalysera utvecklingen mot bättre och jämnare kvalitetsutfall och en högre grad av måluppfyllelse i relation till insatta resurser. I gruppen genomfördes en kartläggning av kritiska områden och frågeställningar. Utifrån dessa formulerades önskvärda indikatorer. Systemstödet utformades för att möta olika intressenters behov av underlag, analys och visualisering.