Tillgänglig Kollektivtrafik för särskilda behov - digital ledsagning i komplexa miljöer
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI |
Bidrag från Vinnova | 2 942 712 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor |
Viktiga resultat som projektet gav
Fokusgrupper gav insikter för ett digitalt ledsagningssystem, inkl behov av anpassningsbar information och realtidsnavigering. Inputen ledde till ett GNSS/GPS-baserat system, med utmaningar avseende riktningsprecision. Ett trängselmått anpassade navigering efter trängselnivåer. Projektet utvecklade app för navigering och tjänst för sammansatta resor. Tester på Linköpings resecentrum visade systemets användbarhet och potential som komplement till befintliga hjälpmedel
Långsiktiga effekter som förväntas
En ökad förståelse hos ägare av infrastrukturen att underhålla både den fysiska digitala infrastrukturen. Fördjupad kunskap hos projektets parter att införliva den genererade kunskapen i kommersiella tjänster, antingen genom upphandling (kollektivtrafikens aktörer) eller utveckling (programvaruutvecklare). Ett sådant exempel är att ljudbaserade hjälpmedel kan vara till stor hjälp även vid annan synnedsättning och att det finns behov av att utforska alternativ hårdvara utöver telefoner för navigering.
Upplägg och genomförande
Projektets resultat har gynnats både av den bredd av kompetenser som deltagit i olika aktiviteter samt att konsortiet arbetat tillsammans i tidigare projekt. Pandemin försenade projektet märkbart vilket påverkade vad som i slutändan testades. Hade varit fördelaktigt om även en kommun (d.v.s. ägare av central digital loökal kartdata) medverkat som projektpart.