prekliniskt lärandecentrum med normkritisk inriktning - ett nytt sätt att vårda
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan Väst - institutionen för hälsovetenskap |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - mars 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Normkritisk innovation |
Ansökningsomgång | Normkritiska innovationsprojekt |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte och mål; att utveckla normkritisk pedagogik för vårdutbildningar i en preklinisk lärandemiljö (KLC) är uppfyllt. Studenter tillägnas sig en medvetenhet om att normer kan leda till fördomsfullt och ojämlikt bemötande. Fokus är på lärande i mellanrummet mellan teori och praktik och KLC har en tydlig normkreativ design i form av foton inredning, texter. Olika begränsande normer tydliggörs genom simulering och dramapedagogik. I reflektionsrum är olika foton tillgängliga som stöd för reflektionen. Lärare som deltagit i projektets normkritiska workshops leder undervisningen
Långsiktiga effekter som förväntas
Utfall av två processinnovationer Lärandecentrum med en tydlig normkreativ design invigdes 2019. Uppmärksammat på högskolan och idag ingår normkritisk pedagogik i lärares obligatoriska högskolepedagogik. Utfallet av lärarutbildning i normkritik är en hög grad av normmedvetenhet hos lärare, flera har intresse att ytterligare utveckla konceptet. Många har besökt KLC; UKÄ, politiker, andra lärosäten och vårdorganisationer. Internationellt samarbete kring normkritik och dekolonisering. no report - due to Corana
Upplägg och genomförande
Ombyggnation av lokaler (KLC) görs parallellt med utbildning i normkritik för lärare Inledningsvis görs en pedagogisk inventering av olika moment på KLC, normkritiska lärandemål och pedagogiska arbetssätt. Personer med kompetens i dramapedagogik och normkritiskt utv.arbete, samt personer som kan normkreativ design knyts till projektet. 15 lärare utbildas i normkritik via workshops 3x 2dagar i ett år. KLC invigs med en tydlig normkreativ design 2019,normkritisk undervisning startade Ht2019. Ytterligare workshops planerades men uteslöts pga Corona och distansundervisning