Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Metod för att inkludera kunders resbeteende i fastighetsbolagens hållbarhetsarbete

Diarienummer
Koordinator PlanM AB
Bidrag från Vinnova 489 140 kronor
Projektets löptid oktober 2021 - mars 2022
Status Avslutat
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet är att undersöka, börja utveckla, och mobilisera aktörer kring en metod för att inkludera påverkan av kunders resebeteende i fastighetsbolagens strategiska hållbarhetsarbete. En metod som ska underlätta för fastighetsbolag att skapa förutsättningar för kunders beteendeförändringar mot hållbar mobilitet på fastighetsnivå. Projektmål: undersökt, börjat utveckla och mobiliserat aktörer kring en metod för att få in påverkan av kunders resebeteende i fastighetsbolagens strategiska hållbarhetsarbete.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har uppfyllt sitt mål, genomfört planerade aktiviteter och förmedlat erfarenheter och lärdomar till intressenter. Resultatet av problem- och systemanalysen sammanställdes i en visuell presentation vars viktigaste funktion var att skapa en gemensam förståelse och målbild inom behovsägargruppen. Utifrån problem- och systemanalysens resultat togs en grov prototyp av innehållet i metoden fram och en plan för hur metoden ska spridas. Projektperioden resulterade i en aktörskonstellation som är redo att utveckla och testa en prototyp av metoden i Vinnovaansökan steg 2.

Upplägg och genomförande

I projektet genomfördes 4 arbetspaket: “projektledning”, “behovs- och systemanalys”, “övergripande planering av metodens innehåll samt hur den ska tas fram, utvärderas och spridas” och “mobilisera aktörer”. Behovsägarna deltog aktivt i projektets aktiviteter och engagerat enligt den plan som gjordes i ansökan. Samverkan mellan de 7 behovsägarna: 2 kommuner och 3 fastighetsbolag kring förändrat resbeteende, var den enskilt viktigaste faktorn för projektets framgång. Totalt genomfördes 2 samskapande workshops och 2 kommuninterna workshops inom projektperioden.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 maj 2022

Diarienummer 2021-03100