Metod för att inkludera kunders resbeteende i fastighetsbolagens hållbarhetsarbete
Diarienummer | |
Koordinator | PlanM AB |
Bidrag från Vinnova | 489 140 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - mars 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Förändrade resvanor - hållbar mobilitet - Undersök, utveckla och testa beteendeförändrande lösningar som bidrar till klimatneutrala och hälsosamma resvanor |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att undersöka, börja utveckla, och mobilisera aktörer kring en metod för att inkludera påverkan av kunders resebeteende i fastighetsbolagens strategiska hållbarhetsarbete. En metod som ska underlätta för fastighetsbolag att skapa förutsättningar för kunders beteendeförändringar mot hållbar mobilitet på fastighetsnivå. Projektmål: undersökt, börjat utveckla och mobiliserat aktörer kring en metod för att få in påverkan av kunders resebeteende i fastighetsbolagens strategiska hållbarhetsarbete.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har uppfyllt sitt mål, genomfört planerade aktiviteter och förmedlat erfarenheter och lärdomar till intressenter. Resultatet av problem- och systemanalysen sammanställdes i en visuell presentation vars viktigaste funktion var att skapa en gemensam förståelse och målbild inom behovsägargruppen. Utifrån problem- och systemanalysens resultat togs en grov prototyp av innehållet i metoden fram och en plan för hur metoden ska spridas. Projektperioden resulterade i en aktörskonstellation som är redo att utveckla och testa en prototyp av metoden i Vinnovaansökan steg 2.
Upplägg och genomförande
I projektet genomfördes 4 arbetspaket: “projektledning”, “behovs- och systemanalys”, “övergripande planering av metodens innehåll samt hur den ska tas fram, utvärderas och spridas” och “mobilisera aktörer”. Behovsägarna deltog aktivt i projektets aktiviteter och engagerat enligt den plan som gjordes i ansökan. Samverkan mellan de 7 behovsägarna: 2 kommuner och 3 fastighetsbolag kring förändrat resbeteende, var den enskilt viktigaste faktorn för projektets framgång. Totalt genomfördes 2 samskapande workshops och 2 kommuninterna workshops inom projektperioden.