Kunddiversifiering
Diarienummer | |
Koordinator | Terran Technologies AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - februari 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups höst 2022 |
Viktiga resultat som projektet gav
Vårt ursprungliga mål var att locka 10k gratisanvändare, men vi skiftade fokus mot intäktsgenererande kundpersonas, vilket rekommenderades av mentorerna i SSE Business Lab. Detta tillvägagångssätt resulterade i att vi kunde engagera 100 användare med 16 MaU som är bra bit in i säljprocessen. Inom den akademiska världen så har de flesta svenska institutionerna visat intresse, särskilt SciLifeLab. Inom industrin har vi identifierat kundprofiler och för diskussioner med två FoU-företag samt inlett diskussioner med forskningsrelaterade stiftelser.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har förbättrat vår applikation för akademiska och industriella peronas, t.ex. bibliometriker och FoU-företag, genom ett nytt användargränssnitt, skapat en landningssida, utökat vår databas från 100K till 30M forskare, och genom att stärka vår marknadsföring och vårt team. Dessa förbättringar har främjat akademiska samarbeten med t.ex. SciLifeLab och KTH:s programchefer. Inom industrisektorn har vi inlett samtal med ett flertal stora FoU-företag, samtidigt som vi också är i samtal med olika forskningsrelaterade stiftelser.
Upplägg och genomförande
Efter inledande intervjuer med KTH:s MSc- och PhD-studenter gjorde vi om vårt verktyg avsevärt baserat på feedback, förbättrade landningssidan, förbättrade användarvänligheten och utökade vår databas från 10K till 30M forskare. Med vägledning från SSE Business Lab och med ett utökat team flyttade vi vårt fokus mot intäktsgenererande kunder istället för många gratisanvändare. En efterföljande intervjuomgång hjälpte oss att identifiera viktiga kundprofiler, så att vi effektivt kunde rikta in oss på universitet, FoU-företag och forskningsstiftelser via olika kanaler.