Innovativt rekryteringsurval via AI
Diarienummer | |
Koordinator | Rektra AB |
Bidrag från Vinnova | 297 700 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Finansiering från Vinnova innovativa startups syftade till att validera marknadenhypoteser kring kandidaturval via AI, utvärdera kanaler för att nå kunder samt utveckla Rektras affär och affärsmodell från marknadsinput. Från behovsanalys, dialog och affärsutveckling nära kund har Rektra utvecklat sin betalmodell, ökat insikten om vilka kanaler och budskap som bäst når målgruppen, skapat en marknadsnisch mot IT & Tech och slutligen lyckats validera Rektras affär i form av faktisk försäljning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har lett till en ny betalmodell, ny marknadsnisch och kunskap kring hur Rektras målgrupp bäst nås. Affärsutvecklingen validerats i from av faktisk försäljning. Rektras kandidatbas har vuxit med 85% och 49% av användare kvinnor, vilket skapar goda möjligheter att förbättra mångfald och jämlikhet inom IT & Tech. Projektet visar att fördomsfri rekrytering via AI är en hållbar innovation och uppskalning av Rektras affär förväntas visa de verksamhetsvinster fördomsfri rekrytering skapar.
Upplägg och genomförande
Inledningsvis validerades marknadshypoteser kring rekrytering via AI och verksamhetsutveckling genomfördes i nära dialog med potentiella kunder och användare. Rektras team utökades även för att få maximal utväxling av finansierade aktiviteter. Projektets andra fas fokuserade på att öka kännedomen om Rektra genom att validera vilka kanaler och budskap bäst når kandidater och arbetsgivare. Implementation av målgruppens återkoppling gjordes kontinuerligt, vilket skapade effektiva feedbackloopar.