Hotellkänsla hemma
Diarienummer | |
Koordinator | LTOGO SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - november 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet är att ha identifierat marknadskanaler och metoder för anskaffning av nya kunder, med syfte att i ett nästa steg kunna skala upp tjänsten till fler städer och hushåll på marknaden. Vinnovas finansiering har använts för att systematiskt testa och analysera olika marknadskanaler. Ett 20-tal experiment har genomförts, inklusive omfattande geografisk expansion från Stockholms innerstad till 15 olika städer i och runtomkring Stockholm-, Göteborg- och Malmö-regionerna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Under projektet har flera framgångsrika marknadskanaler för kundanskaffning etablerats, såväl som tillvägagångssätt för hur dessa bör nyttjas i ett maskineri som kan skala upp tjänsten till stora volymer. I samarbete med Nordic Choice Hotels har tjänstens operativa verksamhet bevisats vara kostnadseffektivt och snabbt geografiskt skalbar. Sammantaget möjliggör detta ökad kontinuerlig självfinansiering och tar bolaget närmare en tilltänkt finansieringsrunda med externa finansiärer.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts enligt planerat upplägg: 1) Säljstrategi och marknadsplan: identifiering och detaljering av marknadskanaler, metoder och verktyg. 2) Förberedande utveckling: design och utveckling av gränssnitt för minimering av trösklar i utvalda kanaler. 3) Marknadstest och mätning: experiment, marknadsaktiviteter och återkoppling av resultat. 4) Analys och sammanfattning av projektresultat samt dokumentation som utgör input till en marknadsplan för uppskalning av affären, vidareutveckling av teknikplattform och presentationsmaterial för finansiärer.