Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hållbart hela resan - ökad förståelse för perceptuella faktorer som kan uppnå sömlösa kombinerade resor

Diarienummer
Koordinator Trivector Traffic AB
Bidrag från Vinnova 956 378 kronor
Projektets löptid oktober 2023 - oktober 2024
Status Avslutat
Utlysning Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet
Ansökningsomgång Människocentrerad mobilitet - Framtidens mobilitetssystem med utgångspunkt i mänskligt beteende och individuella behov

Viktiga resultat som projektet gav

Vi avsåg studera faktorer som påverkar människors upplevelser av trygghet och kontroll vid kombinationsresor med cykel och kollektivtrafik, för att skapa en hel och sömlös resa. Målet var en djupare förståelse för människans perceptuella upplevelse i transportsystemet. Vi har vi kunnat belysa människors upplevelse av kombinationsresor på ett sätt som bedöms värdefullt i sig, tagit fram rekommendationer och lösningar att utforska vidare i nästa steg.

Långsiktiga effekter som förväntas

Det finns betydande potential att öka kombinationsresandet särskilt på mellanstora stationer med utspridd bebyggelse eftersom en större andel resenärer kan nås inom cykelavstånd och den anslutande busstrafiken inte är lika omfattande som för de stora stationerna. I orter som Båstad, Landskrona, Kristianstad och Ängelholm finns både hög andel av befolkningen som har cykelavstånd och ett stort antal boende inom cykelavstånd, vilket gör dem till lämpliga stationer att testa lösningar i nästa steg.

Upplägg och genomförande

Metoden bestod huvudsakligen av tre delar: kvalitativa intervjuer med resenärer och sakkunniga kring kombinationsresor, en potentialbedömning med en analys av samtliga tågstationer i Skåne och framtagande av rekommendationer och förslag till lösningar som kan öka viljan att fortsätta kombinationsresa. Framfarten var genomgående god och projektmålet kunde nås med en fördjupad förståelse för de perceptuella faktorer som påverkar resenärens upplevelse och förslag på åtgärder.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 november 2024

Diarienummer 2023-03054