Hållbara garderober: hinder och möjligheter i konsumentbeteende för omställningen till en cirkulär modeekonomi.
Diarienummer | |
Koordinator | Göteborgs Universitet - Gothenburg Research Institute |
Bidrag från Vinnova | 959 520 kronor |
Projektets löptid | december 2018 - april 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Cirkulär och biobaserad ekonomi |
Ansökningsomgång | Cirkulär och biobaserad ekonomi, från teori till praktik |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har utrett hinder och möjligheter i konsumentbeteende som påverkar omställningen till en cirkulär modeekonomi. Konsumenters krav på att kläder och mode ska vara etiskt och hållbart producerat är ofta svåra för befintliga företag att möta. För att butiker tydligare ska kunna se vinsterna med att övergå till cirkulära lösningar har det har projektet haft som syfte att belysa konsumentbeteende gällande kläder på ett vardagsnära plan. Detta har uppnått genom att två grupper av konsumenter har fått dokumentera och reflektera över sina val och vanor gällande kläder.
Långsiktiga effekter som förväntas
Med en djupgående konsumentstudie har projektet identifierat drivkrafter och barriärer för cirkulärt bruk och konsumtion av kläder. Projektet har identifierat att textila resurser kan tas till vara på ett bättre sätt i mode-ekosystemet genom att konsumenter ges kunskap i olika tekniker för att uppdatera innehållet i sina garderober och därmed bättre utnyttja de textila resurser som finns. Affärsnytta uppstår genom att synliggörandet av behov av tjänster som konsumenter har gällande vård och service av befintliga plagg.
Upplägg och genomförande
Projektet har varit uppdelat i fyra arbetspaket. En konsumentbeteendestudie med fokus på inköp, tjänster och val har genomförts. På så vis har modesystemets funktioner utifrån konsumenters perspektiv belysts. Genom att fokusera på konsumenters syn på modesystemet gällande inköp, klädvårdande tjänster och tillgänglighet har modesystemet belysts utifrån konsumenternas perspektiv och hur det påverkar konsumenters beteende. Workshops har genomförts där projektets resultat diskuterat med myndigheter, kreatörer och affärspartners.