FindSourcing.com - hitta din nästa hållbara skoleverantör på det enkla sättet!
Diarienummer | |
Koordinator | Find Sourcing AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2020 - januari 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Genom projektet har FindSourcing lagt grunden för att kunna hjälpa skovarumärken hitta leverantörer för just deras behov - pålitliga, proffsiga, med rätt pris som är socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbara. Det finns nu stöd för att som varumärke specificera ens förväntningar och krav, samtidigt som de nya hållbarhetsmodulerna på de publika leverantörsprofilerna ger en inblick i olika hållbarhetsfaktorer. Dessutom har vi utvecklat tjänster för att hjälpa skovarumärken realisera dessa nya kontakter - och på så sätt driva på hållbarhetsomställning av deras supply chain.
Långsiktiga effekter som förväntas
Tack vare de nyutvecklade tjänsterna kan skovarumärken numera ta tillbaka kontrollen över sin supply chain och få full transparens. Utöver att kunna ställa om sin skoproduktion till att bli mer hållbar - något som var svårt/omöjligt tidigare - kan vi nu hjälpa varumärkena att göra hållbarhet till en strategisk fördel. Ex. har FindSourcing genom projektet möjliggjort en pilotkunds satsning mot att bli Sydkoreas mest hållbara skovarumärke. Flera andra är på tåget och vi accelererar nu pådrivandet av digitaliseringen och den hållbara produktionsomställningen branschen behöver!
Upplägg och genomförande
Trots utmaningar har projektet kunnat genomföras med väldigt gott resultat! En stor del i detta är den hjälp och input projektet fått från några av de ledande profilerna inom hållbarhet i branschen såsom Nina Shariati, Katie Chappuis och Anna Rönngard, men även den kunddrivna process och mycket nära samarbete med marknaden som genomsyrat hela projektet. Grunden är lagd samtidigt som det finns mycket arbete kvar i att skaffa fram all den data som behövs för att verkligen ge en komplett hållbarhetsanalys av ett varumärkes supply chain - vilket kommer påbörjas så snart projektet är slut!