Expandera innovativa flöden för "last mile" transporter
Diarienummer | |
Koordinator | Inside the box AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att vidare nyttja den infrastruktur av digitala lås som Inside the box nu bygger. Först i Stockholm och sedan vidare ut i landet. Målet var att ta fram minst två innovativa flöden, en returtjänst och en tjänst för att omdirigera ombudspaket, vilket får anses vara uppnått. Returtjänsten som var specifikt specificerad som mål är aktiv och snurrar ute bland låsanvändarna och flera andra tjänster är utvecklade och används även dem eller väntar på annan projektpart.
Långsiktiga effekter som förväntas
Returtjänsten förväntas öka i takt med att antalet områden och lås ökar. Tjänsten är omtyckt och ger att positivt klimatavtryck eftersom de flesta i vår målgrupp tar bilen för att lämna returen. Istället för två resor med ett paket kan detta hanteras av tidningsbuden som ändå är ute och kör med små elbilar. Bra för alla!
Upplägg och genomförande
I takt med att Inside the box har vidareutvecklat plattformen har det gått enklare och snabbare att göra dessa typer av tjänsteimplementationer. Vi kan enkelt göra uppdateringar efter input från kunder och snabbt komma ut med nya funktioner. De stora transportörerna är inte lika snabba av naturliga skäl så mycket av våra tjänster är beroende av en större organisation. Detta är den största utmaningen för bolaget och vi satsar på att hitta alternativa sätt att jobba med mindre lokala aktörer för att kunna realisera det vi vill på kortare tid.